خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

قدرت همه چیز نیست!

http://s1.picofile.com/file/7569629244/karate.jpg

اگر در هنرهای رزمی، نکته ای باشد که اکثر رزمی کاران گذشته و حال بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند، این نکته دقیقاً توافق روی این مسئله است که در هنرهای رزمی، قدرت جسمی همه چیز نیست.

شاید هنوز هم تعداد زیادی رزمی کار در آسیای شرقی وجود داشته باشند که مفتون قدرت و عضلات برجسته رزمی کاران اروپائی که هنرهای رزمی ترکیبی کار می کنند می شوند و تعداد رزمی کاران اروپائی و آمریکائی هم که جوجیتسوی برزیلی کار می کنند ولی آرزو دارند تا روزی درون رینگ مسابقه دهند کم نیست و روز به روز هم افزایش می یابد. اما در همه این موارد، اول قدرت جسمی به عنوان یک مؤلفه اصلی و دوم مهارت که به رزمی کار کمک می کند تا از رقبایش متمایز گردد.

● در هنرهای رزمی، قدرت جسمی همه چیز نیست

دانستن این نکته که چرا هنرهای رزمی ما جای خود را از دست داده، آسان است.

اول این که در میدان مسابقه، تنها زمانی زور و قدرت زیاد به کار شما می آید که حریفتان از شما خیلی ضعیف تر و کم زورتر باشد و از فنون مبارزه هم هیچ چیز نداند. به همین دلیل است که داشتن نیرو و ماهیچه های عضلانی در رقابت های امروزی یک استراتژی مؤثر و کارساز محسوب نمی شود، زیرا یک رقیب قوی تر، با استفاده از عضلات و ماهیچه هایش شما را شکست می دهد و یک رقیب ماهر هم که بر تکنیک های رزمی مسلط است راهی را برای غلبه بر قدرت شما پیدا خواهد کرد. رزمی کاران که تنها از زور خود و نه از مهارت های فنی برای غلبه بر حریفانشان استفاده می کنند تنها می توانند رزمی کاران تازه کار را شکست دهند ولی به نظر شما تا کی می توان تنها با حریفان تازه کار و تمرینی مبارزه کرد و پیروز شد؟ نکته دوم: اگر شما تنها با افرادی که از نظر جثه از شما ضعیف تر و کوچک تر هستند مبارزه کنید و پیروز شوید، آن وقت این پیروزی معنای اصلی خود را نخواهد داشت زیرا همه هدف هنرهای رزمی، شناساندن افراد سخت کوش و با تکنیک به حریفان است نه صرفاً افراد پر زور و عضلانی که حتی یک رزمی کار ضعیف تر و کوچک تر هم بتواند با یادگیری فنون اصیل رزمی راهی برای غلبه بر او پیدا کند.

بنابراین اگر شما به واسطه زور و قدرت ماهیچه هایتان تنها بتواند افراد کوچک تر و ضعیف تر را شکست دهید مسلماً یک رزمی کار بااخلاق جلوه نخواهید کرد. هنرهای رزمی تنها برای شما نیستند، آنها به افرادی نظیر شما پاسخ می دهند.

نکته سوم و شاید مهم ترین مبحث در بحث هنرهای رزمی ذکر این نکته است که زور بازو و قدرت در مبارزات تنها بستگی به جثه رزمی کار دارد و داشتن اندام درشت و عضلات قوی تصادفی است زیرا شما با جثه ای کوچک یا بزرگ متولد می شوید و خودتان نقشی در بزرگی یا کوچکی اندام خود ندارید. میزان جثه شما، در آینده میزان زور و توانائی شما را تضمین خواهد زد.

شاید شما بتوانید با تمرین و ممارست و انجام فعالیت های ورزشی، اندازه عضلات خود را افزایش دهید و قوی تر شوید به طور که بتوانید وزنه های سنگین را بلند کنید اما مسلماً هرگز از نظر قدرت به شخصی که حدود ۵۰ کیلو از شما سنگین تر است نخواهید رسید. وابستگی به زور بازو و سنگینی وزن، تنها برای ورزشکاران و رزمی کارانی که در وزن های فوق سنگین مبارزه می کنند مفید خواهد بود و برای افراد دیگر تکیه بر چنین خصوصیتی مسلماً راه گشا محسوب نمی شود.

اما از سوی دیگر مهارت و داشتن تکنیک، گزینه ای است که می توانید با بهبود و تقویت آن، خود را از دیگران متمایز نمائید. زیرا داشتن مهارت نه تنها هیچ عدم سنخیتی با اندازه عضلات، وزن و قدرت ماهیچه های شما ندارد بلکه حتی می تواند در هنگام مبارزه و در رویاروئی با یک رقیب قوی و نیرومند، بهترین نتایج را در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان به ارمغان بیاورد.

مبارزی که دانش تکنیکی بالاتر و مهارت بیشتری داشته باشد همواره می تواند از رقبای قوی تر، جوان تر، سریع تر و عضلانی تر خود موفق تر و بهتر عمل کند. یک مثال خوب برای این ادعا، بوکسوری به نام ”جیمز تونی“ است. او که در اوایل دهه ۹۰ و در میان وزن، مبارزه می کرد، به خاطر تکنیک های دفاعی فوق العاده و نیروی مشت هایش، مشهور شد. امروز، او ۴۰ سال دارد و به واسطه چاقی نسبی اش، دیگر چندان سریع و چابک نیست، اما با استفاده از تکنیک های متعدد و زیبایش، تبدیل به یک سنگین وزن موفق و برتر در طول ۱۴ سال اخیر شده است.

البته هر فایتری نمی تواند مثل تونی موفق و برجسته عمل کند، اما شما می توانید با فراگیری تکنیک های متعدد و مؤثر، به جنگ محدودیت ها و ضعف طبیعی و جسمانی خود بروید و بر آنها غلبه کنید. بکوشید تا راه هائی را برای پر کردن نقاط ضعف جسمانی خود پیدا کنید. توازن و تنظیم عضلات خود را تقویت و راه های مقابله با حملات حریفتان را تمرین کنید. توجه داشته باشید که برای یادگیری و کسب مهارت در هر کدام از این تکنیک ها، زمان و کوشش فراوان لازم است و برخلاف جثه و قدرت بدنی، داشتن تکنیک های متعدد هیچ گونه محدودیتی ندارد. اگر به تکنیک های هنرهای رزمی مسلط و مسلح باشید می توانید اطمینان داشته باشید که هیچ گاه مغلوب یک حریف قوی تر از خود نخواهید شد و قادر خواهید بو به همان اندازه که از او ضربه دریافت می کنید، به ضرباتش پاسخ دهید.


نویسنده: کیت وارگو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد