خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

چگونه بر یک حریف سریع تر از خود غلبه کنیم؟


http://s2.picofile.com/file/7569638167/2_8_.jpg

مبارزه در مقابل یک حریف چابک و سریع که مرتباً جا عوض می کند، از گوشه ای به گوشه دیگر رفته و به چشم برهم زدنی از جلوی چشمانتان غیب می شود! کار ساده ای نیست، اما قطعاً راه حلی دارد. به نظر شما برای ارائه این راه حل چه کسی از همه شایسته تر است؟

”بیل والاس“ افسانه ای چه طور است؟ پس با ما باشید تا او با چند راهکار ساده، رمز و راز غلبه بر یک حریف سرعتی را برای شما فاش کند.

دو راه اصلی برای فائق آمدن بر حریفی که از شما سریع تر است وجود دارد. سرعت خود را افزایش دهید یا دسترسی به خود را برای او دشوار سازید. توجه داشته باشید که بسیاری از مبارزان کارکشته، چندان سریع نیستند اما به حریفانشان اجازه نمی دهند که از این نقطه ضعف استفاده کنند، چراکه بر ابزارهای فرعی دیگری تمرکز می نمایند.

هنگام رویاروئی با یک حریف سریع تر، حفظ فاصله را اولویت اول خود قرار دهید. اگر می توانید از او فاصله بگیرید، از نزدیک با او مبارزه نکنید. برای این که او را مجبور می کنید تا دائماً جلو بیاید، بلافاصله پس از آن که حرکت کرد عقب بروید. این کار به شما فرصت می دهد که قصد و نیت او را متوجه شده و متناسب با آن ضدحمله خود را برنامه ریزی کرده و یا دفاع کنید. تا جائی که ممکن است آب زیرکاه باشید!

اجازه دهید او فکر کند شما همیشه عقب می روید. پس از چند بار دیگر توقع زیادی از شما نخواهد داشت و این دقیقاً لحظه ای است که باید به جلو حرکت کنید و تمام برنامه هایش را نقش بر آب نمائید!

وقتی صحبت از افزایش سرعت است، به یاد داشته باشید که در هنرهای رزمی، استقامت و سرعت معمولاً در نقطه مقابل هم قرار دارند. در نتیجه اغلب افراد واقعاً قدرتمند، زیاد سریع نیستند. آنها به خاطر قدرت تحملشان شهرت ندارند، زیرا اسید لاکتیکی که در عضلاتشان تولید می شود، با انتقال خون اکسیژن دار به بافت ها تداخل پیدا می کند.

این تأکیدی است بر این مفهوم که برای یک مبارز بهتر شدن باید عضلات بزرگ ساخت، استراتژی برتر عبارتست از افزایش قدرت عضلات برای تغییر حالت سریع از وضعیت استراحت به وضعیت انقباضی. اگر فقط بر قدرت عضلات تکیه کنید، خیلی زود خسته خواهید شد. من متوجه شده ام که در اغلب موارد یک مبارز سریع علی رغم این که ضربات قدرتمندی هم نمی زند، یک مبارز قوی را شکست می دهد. زیرا چالاکی اش او را قادر می سازد که درگیری را تا زمانی که یک روزنه خوب پیدا کند، به تأخیر اندازد.

اگر تاکنون دقت و انرژی خود را صرف ساختن توده عضلانی کرده اید و حالا قصد دارید که سرعتتان را بهبود بخشید، می توانید بازهم با روزنه تمرین کنید.

اما باید از وزنه های سبک تر و با تکرار بیشتر استفاده نمائید.

تمرینات کششی بسیار اساسی است و رفتن به سونا هم می تواند کمک کند. هر بار که تمرین می کنید برای به حداکثر رساندن قدرت انعطاف مفاصل، کشش کاملی به عضلات بدهید.

در ادامه دو تمرین که به نرمی بدنتان کمک می کند و در نهایت سرعتتان را نیز افزایش می دهد را با هم مرور می کنیم:

▪ طناب زدن: یک تمرین بسیار عالی است، زیرا استقامتتان را افزایش می دهد و به شانه هایتان تحرک می بخشد. در این تمرین بر روی شست پا می ایستید و پرش می کنید.

▪ بوکس سایه (سایه زدن): به جای تلاش برای ضربه زدن به اشیا، در حالی که یک حریف فرضی را برای خود تصور می کنید، بر سرعت و حرکت خود تمرکز کنید. ضربات ترکیبی را تمرین کنید تا بتوانید در رینگ با کارآئی بیشتری از آنها استفاده نمائید. جلوی آئینه با خودتان مبارزه کنید و دائماً به روی شست پا به اطراف پرش کنید تا یک هدف ثابت نباشید. هر بار که شروع به حرکات کششی می کنید، به عقب گام بردارید، دست هایتان را تکان دهید و شل کنید.

پریدن به اطراف و راحت ایستادن مزایای دیگری هم دارد: این کار هنگامی که شما آغاز کننده حمله باشید، شما را سریع تر به نظر خواهند رساند، سرعت تکنیک هایتان را افزایش خواهد داد و دور شدن از مسیر حمله حریف در هنگام ضدحمله او را نیز تسهیل می نماید.

یک استراتژی دیگر هم وجود دارد که باید بدانید، استراتژی که باعث می شود سرعت یک حریف سریع برایش دردساز شود: فکرش را منحرف کنید.

وقتی فردی می داند که سریع است، ممکن است اعتماد به نفس بیش از حد پیدا کند. وقتی شما ذهن او را مشغول می کنید، او شروع به پیش بینی می کند. فکر کردن زیاد عضلاتش را منقبض می کند، امری که می تواند از سرعت او بکاهد. دانستن این حقیقت ساده در طی این سال ها، من را در بسیاری از مسابقات به پیروزی رسانده است، این بدان خاطر نبوده که من یک مبارز بسیار بزرگ بوده ام، من فقط یک مبارز اب زیرکاه بودم !


به قلم: مجید علی نژاد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد