X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
1390,08,20

ماواشی‌گری (لگد دورانی)




مسلماً ماواشی‌گری یکی از ضربات مشکل و دشواری است که بسیاری از کاراته‌کاها آنرا بطور ضعیفی اجرا می‌کنند، پس:

برای بهبود و ارتقاء سطح کیفی ماواشی‌گری خود چه باید کرد؟

1. این اطمینان را حاصل کنید که انعطاف‌پذیری بدنی کافی برای اجرای این لگد را دارا می‌باشید. برای اجرای تکنیک ماواشی‌گری بایستی دارای پاهایی انعطاف‌پذیر بوده و زاویه بین پاها بیشتر از 90 درجه باشد. برای پی بردن به میزان زاویه پاها می‌توان پاها را روی زمین روبروی دیوار باز کرد، اگر پاهای شما 90 درجه و یا بیشتر از این میزان باشد احتمالاً قادر به اجرای این لگد خواهید بود و اگر زاویه پاهای شما کمتر از 90 درجه باشد پس احتیاج به نرمش خصوصاً در ناحیه کشاله ران خواهید داشت. هر چه زاویه بین پاهای شما بیشتر باشد مسلماً مجری لگدی بهتر و مؤثری خواهید بود. با این حال بایستی تکنیک صحیح و درست لگد دورانی را بیاموزید.


2. برای بالا بردن میزان انعطاف‌پذیری پاها می‌بایست یک برنامه نرمش برای خود تدارک ببینید. پاهای خود را در جلوی دیوار تا حد نهایی انعطاف آن باز کنید (نباید دردی را احساس کنید)، حدود 15 ثانیه تا 2 دقیقه نگه دارید و بعد به آنها استراحت بدهید. برای پیشرفت سریع، این حرکت را 2 تا 3 بار در هر جلسه انجام دهید. فراموش نکنید که گاهی اوقات رو به عقب و رو به جلو خم شوید. اجرای این حرکت در 4 تا 6 نوبت در هفته موجب انعطاف خوب عضلات پاها می‌گردد.

3. هنگام اجرای ماواشی‌گری باید به پنجه پا اجازه چرخش بین 90 تا 180 درجه را داد(پایی که به روی زمین قرار دارد)، این عمل موجب استاد تن‌زاده در حال اجرای ماواشی‌گریمی‌شود که لگد، مسیر بیشتری را بپیماید و کفل‌ها نیز نقش مهم خود را ایفا کنند. اغلب مشاهده می‌شود که هنرجویان تلاش می‌کنند تا انگشتان پا را در حین اجرای لگد ماواشی‌گری رو به جلو نگه دارند. این عمل از مکانیسم صحیح عملکرد کفل‌ها و کشش پاها به سمت جلو، ممانعت می‌کند.
4. شیوه حرکت مناسب دست برای اجرای ضربه ماواشی‌گری و برگشت مجدد پا به حالت اولیه بر روی زمین در همان مسیر، ضروری است. توضیح در مورد شیوه حرکت دست مشکل است و در قالب کلمات نمی‌گنجد، باید در دوجو و از استاد خود در مورد شیوه حرکت آرنج سؤال کنید و سپس آنرا تمرین نمایید. شیوه حرکت مناسب و صحیح دست، نقش مؤثری را در ارتقاء و بهبود سطح کیفی یک ماواشی‌گری ایفا می‌کند.
5. در حین اجرای تکنیک ماواشی‌گری، سر نباید به سمت جلو خم شود، معمولاً بالا تنه به میزان 90 درجه یا بیشتر به پهلو یا عقب متمایل می‌گردد، باید توجه داشته باشید که بالا تنه نباید به سمت جلو متمایل گردد چرا که در این صورت کفل به سمت عقب بر می‌گردد و مانع از ایجاد تعادل و تمرکز بر روی تکنیک می‌گردد.

در صورتی که نکات یاد شده کمکی به تمرین شخصی شما نکرد، می‌بایست از استاد خود بخواهید تا ماواشی‌گری شما را به دقت زیر نظر بگیرد. مسلماً ذکر تمامی نکاتی که در اجرای غلط و نادرست تکنیک ماواشی‌گری توسط هنرجویان مشاهده شده، کاری دشوار می‌باشد.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد