خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

هاتوری هانزو

هاتوری هانزو



هاتوری هانزو (در ژاپنی: 服部半蔵) (تولد:۱۵۴۲- وفات:۱۵۹۶), را شاید بتوان پرآوازه‌ترین شمشیرساز و استاد هنرهای رزمی ژاپنی تا به امروز نامید. از زندگی وی داستان‌های زیادی روایت شده‌است که بیشتر مبنایی تخیلی دارند، در این داستان‌های حماسی وی رییس گروه بسیار معروفی از نینجاهای ژاپنی بوده که برای مردم فقیر می‌جنگیدند.

زندگی هاتوری هانزو

هاتوری هانزو در حوالی ۱۵۴۲ در استانMikawa در یک خانواده نینجا در منطقه ایگا متولد شد. او در پی رشد خانواده و گروه هاتوری برامد و همچنین به مقام جونین در گروه هاتوری رسید - گروهی که به یکی از گروه‌های مهم بین «ایگا ریو نینپو» تبدیل شد.

او یک رهبر بزرگ و یک سازمان دهنده زیرک بود و زمانی که اویاسو دولت فئودال خود را در ادو (edo) برقرار کرد. در تاریخ ژاپن، هاتوری را بیشتر به علت کمک و وقف کردن خود به شوگون ایاسو توکوگاوا، به وجود آورنده (حکومت) توکوگاوا شوگونته که ژاپن را بین سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۷ اداره کرد، می‌شناسند. او یک شمشیر باز فوق العاده ماهر و برای خاطر خداوند بود.در کوه‌های محیط Iga موسسه‌های بزرگی برای آموزش مهارت‌های نظامی بود.

در حقیقت هاتوری هانزو فرمانده تاکتیک‌های نینجا شوگون و مشاور نظامی ارشد او بود.در بوهبوحه جنگ سویل (civil) که یکی از مهمترین جنگ‌های زاپنی‌ها بود هزاران نینجا در هر دو منطقه کوگا و اویگا وجود داشتند. بواسطه ارتباطات خویشاوندان و منافع ناحیه‌ای ائتلافی میان این نینجاها شکل گرفت.

نینجاها طی دوران جبارانه پایانی عصر موروماچی (muromachi) به طور کامل توسط دایمیو (daimyo) (یکی از اشراف فئودال) به خدمت گرفته شدند. این روش در سراسر کشور رواج یافت. به عنوان یک حقیقت بعد از اینکه کوگا وایگا توسط ادانوبوناگا (odanobunaga) یکی از اربابان جنگی پر قدرت آن زمان فتح شد نینجاهای زیادی بودند که میخواستند زیر نظر یک دایمیوی ویژه داخلی فعالیت داشته باشند.

هاتوری هانزو (hattori hanzo) یکی از خدمتکاران توکوگاوایاسو (tokugawaheyasu) طی دوران جنگی سویل بود که هنوز در توکیو از او یاد می‌شود هانزو را در مقر حکومتش در دروازه عقبی قلعه ادو به کار گرفت مقر حکومت درگوشه سمت راست جاده‌ای که به یاماناشی (yamanashi) ختم می‌شد قرار داشت.

ایاسو هانزو را به عنوان محافظ دروازه منسوب کرد. هرچند که دیگر اثری از قلعه ذکر شده وجود ندارد ولی امروزه ناحیه‌ای که قلعه در آن قرار داشت ناحیه هانزومون (hanzomon) نامیده می‌شود. بعد از آنکه دولت ادو (edo) مستحکم و قوی شد دیگر نیازی به ادامه دست به دست شدن میراث نینجا و آموزش محارتها به صورت ویژهو موروثی نبود. به تدریج با تولد هر نسل جدید محو و محوتر شد. هنر نینجوتسو که در سرزمین کوهستانی سوزوکامتولد شده و طی جنگ سویل توسعه یافته بود در دوره صلح ادو (edo) محکوم به محو شدن بود


مرگ

هاتوری هانزو افتخارات جنگی بسیاری دارد ولی مرگ خود را به دلیل یک حقه نینجا ملاقات کرد! او به وسیله شوگان برای نابودی فوما کاینین، یک گروه دریایی نینجا، فرستاده شده بود.

گروه به فرماندهی هاتوری آنها را پیدا کرد و آنها را به شلیک توپ‌های سنگین بست، در همین حال آنها مشاهده کردند که یکی از قایق‌های صدمه دیده در حال آمدن به طرف آنهاست. هاتوری هانزو که می‌دانست کلک آتش گرفته می‌تواند باعث شعله ور شدن کشتی آنها شود، دستور به عقب نشینی داد. اما چیزی که او متوجه نشده بود این بود که افراد فوما کاینین به زیر کشتی آنها رفته بودند و پروانه‌ها را از کار انداخته بودند.

در نتیجه این امر کشتی قادر به حرکت نبود و بنابراین افراد از ترس خود به درون آب پریدند، و آنجا بود که متوجه شدند کله منطقه آغشته به نفت است. اما این بسیار دیر بود، نفت مشتعل شد و کلیه افراد توکوگاوا که هاتوری نیز در میان آنها بود، در شعله‌های آتش سوختند !

او در کار با یاری (نیزه) بسیار ماهر بود و امروزه یاری او در معبد ساینن جی ژاپن نگه داری می‌شود. علاوه بر مهارت‌ها و رهبری او که باعث به زنده ماندن نام او شده‌است، نباید این نکته را که او به سیستم حکومتی نیز نزدیک بوده و توسط تاریخ نویسان نیز نامش ثبت شده، را نادیده بگیریم. و امروز مصنوعات هانزو میراث باقی مانده‌است. در زاپن موزهٔ مخصوصی برای شمشیرهای هاتوری وجود دارد که از خانوادهٔ او به جا مانده‌است. تکه کلام هانزو این بوده‌است: من واقعاستاره یاغی هستم اماهرگزدوست نداشتم.


هاتوری هانزو در سینما و کارتون

تاکنون از نام هاتوری هانزو در بیش از ۱۰۰ فیلم و کارتون استفاده شده‌است که معروف‌ترین آن نقش «هاتوری هانزو» کتانا ساز مشهور و گوشه نشینی است که در قسمت اول دو فیلم معروف بیل را بکش «Kill Bill» ساخته کوئینتین تارانتینو، در شهر یوکوهامای ژاپن زندگی می‌کند، نقش وی توسط بازیگر مشهور ژاپنی سونی چیوا بازی شده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد