خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

تمرینات پلیومتریک

تمرینات پلیومتریک

پلیومتریک یک عقیده، فکر و یا مفهوم جدیدی نیست و سالهاست که برای پیشبرد اجرا و نمایش کارها از آن استفاده گردیده، ولی اخیراً توجه خاصی به آن مبذول شده. تمرینات پلیومتریک از دهه 60 میلادی کاربرد داشته است.


تمرینات پلیومتریک بر اساس استفاده از حرکاتی تعیین شده‌اند که بسیار شبیه حرکاتی است که در یک ورزش یا فعالیّت خاص بکار می‌روند تا نحوه اجرای آن فعالیّت و یا ورزش خاص، پیشرفت پیدا کند. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده‌اند که نشان می‌دهد ترکیب تمرینات پلیومتریک و تمرینات وزنی، برای پیشرفت سرعت و قدرت ، بسیار بسیار مؤثر هستند.

لیومتریک، جهت پیشرفت قدرت، از چرخه Stretch Shorten Cycle ,SSC استفاده می‌کند. در کل عقیده بر این مبناست که بیشترین مقدار نیرو در کوتاهترین زمان ممکن به وجود آید. هنگامی که عضله جمع و کوتاه شده است، تحت فشار بوده و در نتیجه انرژی ذخیره شده در آن می‌تواند با قدرت انفجاری بیشتری عکس‌العمل نشان دهد. بلعکس، در تمرینات ایروبیک، نیروی جاذبه، یک عامل اساسی به حساب می‌آید. قدرت و انعطاف‌پذیری، شروط لازمه تمرینات پلیومتریک هستند. قانون فیزیک در اینجا صدق می‌کند؛ نیـرویg برابراست با مقدار وزن شما. هنگامی که شخصی پرشی را انجام می‌دهد، دو یا تـعداد بیشتری از نیرویg به بدن اعمال می‌شود. به عنوان مثال، شخصی که وزنش 100 کیلوگرم است، هنگام انجام پرش، نیرویی برابر با 200 کیلوگرم را روی باسن و زانوها و قوزک‌ پا احساس می‌کند. شخص 50 کیلوگرمی، نیرویی معادل 100 کیلوگرم را احساس می‌کند. واضح است که کاربرد بیش از حد تمرینات پلیومتریک می‌تواند به مفاصل پا آسیب برساند.

در تمرینات پلیومتریک، مانند تمرینات سایر رشته‌های ورزشی، تکنیک، کلید اساسی کار است. در پلیومتریک، مانند خلبانی، فرود مهم ترین بخش کار است. هنگامی که بدن به زمین می‌رسد، امکان ایجاد آسیب به بالاترین حد می‌رسد. فرض می‌کنیم که مانند یک گربه فرود می‌آیید، در این صورت پاها مانند جذب کننده شوک عمل کرده و از رسیدن آسیب به مفاصل جلوگیری می‌کنند. بهترین راه فرود آمدن این است که وانمود کنید قرار است از روی پله‌ای که پشت سر کسی قرار دارد بپرید و نمی‌خواهید که او متوجه فرود آمدن شما بشود، نمی‌خواهید او صدای فرود آمدن شما را بشنود. این مساله در مورد دویدن هم صدق می‌کند، اگر هنگام دویدن پا پریدن صدای زیادی بشنوید، نشان دهنده این است که انرژی شما برای تولید آن صداها و بدنتان به عنوان ابزار تولید صداها استفاده شده است سعی کنید تا جای ممکن صدایی تولید نکنید و آرام و بی‌صدا حرکت کنید. گروهی از مردم برای فرود آمدن از سینه پا و گروهی از کف پا استفاده می‌کنند. در هر دو صورت انرژی باید به صورت یکنواخت و مساوی به طرف بالای پا انتقال یابد. نشان داده شده است که حرکت دستها هنگام انجام پرش، می‌تواند تا میزان % 10 به نتیجه آن پرش کمک کند.

هنگامی که یک عضله به طرف بیرون کشیده شده و دارای انقباض کششی است و دراز شده و پس از آن به طرف داخل جمع شده و کوتاه می‌شود، سرعت انقباض افزایش می‌یابد، و مانند یک نوار لاستیکی عمل می‌کند. در دنیای واقعی، عضلات تحت تاثیر حرکات پیچیده‌تری قرار می‌گیرند که در آن، در مقایسه با تمرینات وزنی معمولی، گروهی از عضلات به کار می‌افتد.

بحث و جدالی در مورد امن بودن پلیومتریک وجود دارد. با پیشرفت علم در دنیای مدرن می‌توان پاسخ این سوال را داد. همه انواع تمرینات، چنانچه بیش از حد برای کسب نتیجه سریعتر و زودتر از حد معمول انجام شوند، می‌توانند خساراتی به بدن وارد کنند. با قدمهای کوتاه شروع کنید، پرشهای کوتاه انجام دهید تا بدنتان بتواند از نظر حفظ تعادل و زمان بندی، خود را تطبیق دهد. متاسفانه گزارشاتی شنیده شده است در مورد افرادی که بین تمرینات استراحت نکرده‌اند و یا اینکه در تمرینات خود تنوع ایجاد نکرده‌اند. باید بدانیم که حتی هر روز دویدن نیز خوب نیست. پلیومتریک مانند هر تمرین دیگری امن بوده و وجه دیگری از تمرینات فیزیکی بدن را مطرح می‌کند و این در صورتی است که شخص دارای ناراحتی مفاصل نباشد.

مزایای پلیومتریک

o زمان پاسخگویی و عکس‌العمل عضلات را بالا می‌برد.
o اجرا و عملکرد عضله را افزایش می‌دهد .
o عضلات را تقویت می‌کند.
o تعادل، حالت بدن و وضع ایستادن را بهبود می‌بخشد.
o انعطاف پذیری را افزایش و قابلیّت آسیب پذیری را کاهش می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد