X
تبلیغات
رایتل
1390,09,10

ماکی‌وارا و نحوه استفاده از آن

 

ماکی‌وارا تخته‌ای است که برای تمرین ضربه زدن از آن استفاده می‌گردد که موجب محکم ساختن دست‌ها و تقویت مچ‌ها می‌شود. ماکی‌وارا از یک تخته صاف و راست تشکیل شده که قسمت بالای آن، برای ضربه زدن می‌باشد. طول تقریبی تخته از دو تا دو و نیم متر می‌باشد و پهنای آن پانزده سانتیمتر است. بطور سنتی سطح قسمتی که ضربه به آن نواخته می‌شود از یک دسته حصیر یا پوشال تشکیل می‌شد که آنرا با یک طناب بطور محکم در قسمت سر تخته می‌بستند. هم اکنون از لاستیک، اسفنج، برزنت یا چرم نیز بطور گسترده‌ای برای آن قسمت نیز استفاده می‌گردد. هر چیزی که از آسیب‌دیدگی استخوان دست جلوگیری کند می‌تواند در ماکی‌وارا مورد استفاده قرار گیرد.(ماکی‌وارا در لغت به معنای هدف "سیبل" می‌باشد)

استفاده مداوم و پیوسته از ماکی‌وارا موجب پیشرفت در اجرای تکنیک‌های قوی و مؤثر خواهد گشت و بهترین روش برای تجربه کردن تکنیک‌های کاراته بر روی یک هدف واقعی است. تمرین بر روی ماکی‌وارا به ایجاد تمرکز، کنترل عضلانی، کنترل تنفس و سختی و محکمی پوست بندهای انگشت (سیکن) و دیگر نقاط ضربه زننده منجر خواهد شد. از آنجائیکه مهارت و استادی در اجرای تکنیک‌های تمرکزی (تمرکز قدرت در لحظه اصابت) مشکل و دشوار می‌باشد، از این رو بسیاری از اساتید و کارشناسان کاراته بر این باورند، تکنیک کسانی که از ماکی‌وارا استفاده نمی‌کنند دارای قدرت کمتری است.

طریقه ساخت و نصب
چاله‌ای به عمق 50 تا 80 سانتیمتر حفر کنید و انتهای تخته را درون آن قرار دهید بطوریکه ارتفاع سر تخته تا بالای سینه شما باشد. کف حفره را با سنگ، آجر یا ماسه پر کنید. برای محکم کردن ماکی‌وارا، دو تخته در پایین بصورت صلیبی (مانند شکل) نصب کنید. در پایان، حفره را با سیمان پر کنید. سر تخته بدون اعمال فشار خیلی زیاد، بایستی 3 تا 10 سانتیمتر جابجا شود. استفاده از یک تخته خیلی انعطاف‌پذیر بهتر از یک تخته انعطاف‌ناپذیر است. سطح ضربه‌خور را در نزدیک قسمت سر تخته جوری نصب کنید که مرکز سطح آن در ارتفاع، بالاتر از شبکه خورشیدی(سولار پلاکسوس) شما واقع گردد.

طریقه استفاده از ماکی‌وارا
اساساً ماکی‌وارا برای تمرین تکنیک‌های دست به کار می‌رود ولی گاهاً نیز برای تمرین تکنیک‌های پا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً برای تمرین تکنیک‌های پا از یک ماکی‌وارای دیگر که محکمتر است استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که داشتن فرم خوب، تعادل در اجرا، ایستادن مناسب و چرخش باسن حین اجرای تکنیک لازم و ضروری است. شدت ضربه به قدری باشد که تخته تقریبا به میزان پنج سانتیمتر جابجا شود. در نقطه اصابت ضربه، نفس خود را بیرون دهید و هنگام عقب کشیدن دست نفس بکشید. این تمرین، آموزش خوبی در کنترل تنفس محسوب می‌گردد. در تکنیک‌های دست، دقت کنید که بطور صحیح با بندهای انگشت مشت (سیکن) بطوری که مچ دست صاف باشد، ضربه بزنید. در مراحل اولیه تمرین ماکی‌وارا، دست در هنگام ضربه منحرف می‌شود و کمانه می‌کند که با تمرین مداوم این مشکل حل می‌شود. مبتدیان بایستی این تمرین را با 20 تا 30 ضربه هر دست شروع کنند و به آرامی سطح کار خود را افزایش دهند. تمرین ماکی‌وارا ممکن است منجر به ایجاد جراحت در بعضی از اشخاص گردد. استفاده از ماکی‌وارا برای افراد جوان توصیه نمی‌شود چرا که استخوان‌های آنها هنوز در مرحله رشد و تکامل است. استخوان‌های یک فرد جوان سختی و استحکام کافی برای مقاومت و تحمل فشار وارده حاصل از این نوع تمرین را ندارد.

 

 
شوتواوچی
 

 

 

 

 

 
 
 
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد