خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

زندگینامه شینکن تایــرا

زندگی نامه  شینکن تایــرا




شینکن (‌مائه‌زاتو) تایرا – Shinken (Maezato) Taira - متولد سال 1897 در جزیره‌ی کومه‌جیما اُکیناوا. پسر دوم از خانواده‌ای تهیدست که بدلیل فوت پدر و فقر شدید مادی به فرزند خواند‌گی خانواده‌ای دیگر درآمد و از همان زمان نیز به نام خانوادگی مادرش یعنی تایرا شناخته شد. در جوانی در معدن سولفور کار می‌کرد و در حادثه‌ای که در آنجا رخ داد باعث آسیب‌دیدگی و معلولیت دائمی وی شد.

در سال 1922 برای پیدا کردن کار راهی توکیو شد و در آنجا با فوناکوشی آشنا شد و متعاقب آن تمرینات کاراته را نیز آغاز نمود. در سال 1929 پس از آشنایی با استاد مودن یابیکیو به مطالعه کوبودو ـ سلاح‌های مجمع‌الجزایر ریوکیو ـ نیز پرداخت.

وی در سال 1932 بعد از مطالعه‌ی کوبودو به مدت سه سال و بعد از آموزش کاراته به مدت 10 سال، از اساتید خود اجازه یافت تا دوجوی خود را افتتاح نماید. تایرا اولین دوجوی خود را در شهر ایکاهو در استان گونما افتتاح کرد.

ایرا نسبت به هنر بودو اشتیاق سیرنشدنی‌ای داشت. وی مدام تمرین و تحقیق می‌کرد و یافته‌ها و دانسته‌های خود را به سیستم کوبودو نزدیک می‌کرد. گفتنی است روش‌های او هنوز هم باقی است و تمرین می‌شود. در سال 1933 توسط فوناکوشی به استاد کنوا مابونی معرفی شد و یک سال بعد از آن بعنوان اوچی دشی – شاگرد سرخانه – در دوجوی مابونی بود.

پس از افتتاح دوجوهای مختلف در شرق و غرب ژاپن، در سال 1940 تایرا به اُکیناوا بازگشت و دوجوی اختصاصی کوبودوی خود را در شهر ناها افتتاح نمود.

وی جهت گسترش و توسعه هنرهای رزمی مجمع‌الجزایر اُکیناوا در سال 1955 انجمن ریوکیو کوبودو هوزون شینکوکای – Ryukyu Kobudo Hozon Shinko Kai - را تاسیس نمود. شینکن تایرا به جهت گردآوری، تدوین و اصلاح بسیاری از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کاتاهای سلاح‌های سنتی در یک سیستم جامع آموزشی اعتبار بسیاری کسب کرده بود.

تایرا موسس و اولین رییس انجمن ریوکیو کوبودو هوزون شینکوکای بود که بعدها انجمن را به استاد ایی‌سوکه آکامینه – Eisuke Akamine – می‌سپارد و ریاست شعبه انجمن در سرزمین اصلی (ژاپن) را نیز به استاد اینوئه موکاتسو – Inoue Motokatsu – تفویض می‌کند. این دو از شاگردان بسیار خوب تایرا بودند که مهم‌ترین تاثیر را روی حفظ سنت‌های کوبودو داشتند. در حال حاضر بیش از چهل کاتا در انواع سلاح‌های کوبودو در این انجمن تدریس می‌شود. تایرا در شهریور سال 1349 درگذشت.




منبع:سعید آرین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد