خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

ته کاتانا یکی از اصول پایه آی کی دو




ته کاتانا یکی از اصول پایه آی کی دو

ته کاتانا یکی از اصول پایه آی کی دو در اجرای تکنیکها است.

کاتانا در زبان ژاپنی به معنی شمشیر سنتی ژاپنی است. این شمشیر دارای شکلی منحصر بفرد است که در تصویر فوق نمونه ای از آن را می بینید.

همانطور که در این تصویر پیدا است شمشیر دارای قوسی ملایم است که شکلی هلال گونه به شمشیر می دهد.

اگر زمانیکه در حالت طبیعی ایستاده اید به دست خود (از بالای بازو تا انتهای دست) نگاه کنید می بینید که دست شما قوسی طبیعی و به شکل همان قوس شمشیر ژاپنی دارد. "ته" در زبان ژاپنی به معنای "دست" است و ته کاتانا شاید معنی "دست با قوس کاتانا شکل" را داشته باشد.

توجه به نگاه داشتن دست در این حالت و با این قوس طبیعی در اجرای تکنیک های آی کی دو دارای اهمیت ویژه ای است. اما علت این اهمیت از کجا ناشی می گردد؟

در دیدگاه آی کی دو و بسیاری از ورزشهای رزمی بخصوص ورزشهای رزمی ژاپنی، نقطه مرکز ثقل بدن را مرکز حیات و محل تولید انرژی حیات بخش می دانند.این نقطه محلی است تقریبا چهار انگشت پایین تر از ناف و در داخل بدن. این نقطه هارا (Hara) نام دارد. انرژی حیات از این نقطه تراوش می کند و به سراسر بدن انتشار می یابد، به پاها و دستها وارد می شود و در نهایت از کف پاها، کف و انگشتان دستها خارج می گردد. جریان این انرژی پیوسته و دائم است. این انرژی دارای قدرت فراوانی است و این قدرت با تمرکز و تمرین قابل هدایت و استفاده است. یکی شدن با نقطه هارا به معنی تسلط کامل در استفاده و هدایت این انرژی در مسیری است که می خواهیم. شاید این نهایت آرزوی هر هنرجوی ورزشهای رزمی باشد.

آنچه مفهوم "ته کاتانا" را به یک اصل پایه در آی کی دو تبدیل می کند، هدایت صحیح این انرژی از طریق دستها است. وقتی دست شما داری قوس طبیعی است انرژی بطور کامل در دست شما جریان می یابد و به انگشتهایتان رسیده و از آنها خارج می شود. هرگاه دست خود را از آرنج یا مفاصل دیگر آن خم کنید در این جریان انرژی اختلال ایجاد کرده اید. مثلا وقتی دست خود را از آرنج خم می کنید، انرژی از آرنج شما خارج می شود و انرژی کمتری به انتهای دست شما و انگشتانتان می رسد.

برقراری جریان کامل انرژی در دست شما مقاومت زیادی را در دستتان بوجود می آورد که حریف به آسانی قادر به مهار و کنترل آن نخواهد بود. همچنین در این حالت شما برای مقابله با حریف نیاز کمتری به صرف انرژی فیزیکی دارید.

برای اینکه به میزان اهمیت "ته کاتانا" پی ببرید آزمایش ساده ای وجود دارد. این آزمایش هرچه تمرین بیشتری داشته باشید تاثیر جالب تری خواهد داشت. روبروی شخص دیگری با فاصله یک دست باز بایستید. دست خود را به سمت او دراز کنید، بطوریکه کف دست شما به سمت بالا باشد. حال پشت دست خود را برروی شانه او قرار دهید. در این حالت سعی کنید دست شما در حالت "ته کاتانا" باشد، یعنی قوس طبیعی را داشته باشد. آرام و متمرکز باشید. از شخص مقابل بخواهید سعی کند با کف دو دستش برروی دست شما در قسمت آرنج به سمت پایین فشار بیاورد و سعی کند دست شما را خم کند. اصلا سعی نکنید با او مقابله کنید، بگذارید جریان انرژی خودش مقاومت لازم را ایجاد کند. فقط تمرکز داشته باشید و به چرخش انرژی در بدن فکر کنید و خروج آن از دستهایتان را حس کنید. خواهید دید که شخص مقابل برای خم کردن دستتان باید از نیروی زیادی استفاده کند، که در موارد بسیاری قادر به اینکار نخواهد بود. با توجه به اینکه دست شما برروی شانه شخص مقابل قرار دارد، هر چه فشار بیشتری رروی دست شما وارد کند این نیرو از طریق دست شما به شانه وی منتقل خواهد شد. هر چه شما تمرین بیشتری داشته باشید و کنترل بیشتری بر این جریان انرژی داشته باشید، تاثیر مفهوم "ته کاتانا" بیشتر آشکار خواهد شد. این تمرین به قابلیتهای فیزیکی شما ارتباط زیادی ندارد.

تالیف: محمد بحرینی


منبع:www.myaikido.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد