خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

حالات دورنی و بیرونی سامورائی

حالات دورنی و بیرونی سامورائی




چرخاندن یک شمشیر در هوا کار ساده است . به شرط اینکه شخص دیگری شمشیر به دست مقابل تان نایستاده باشد. در این حالت اوضاع خیلی فرق می کند. یک شمشیر زمان بسیار کمی وقت دارد تا حمله حریف را بخواند . آنرا سبک سنگین کند و و اکنش نشان دهد . سئوال این است که شمشیر زن چطور این کار را می کند؟ رمز انجام چنین کاری چیست؟ آنهم در حالی که پای زندگی در میان است؟


تمام اینها با حرکات بدن شروع می شود . در بیس بال به آن حالت ایستادن می گویند و در بودو به "کامائه" مشهور است. اکثر رزمی کاران‘ کامائه را حالتی مخصوص نبرد می شناسند . گرچه این تعریف غلط نیست ولی تنها بصورت ظاهری می پردازد. برای اینکه تعریف بهتری از آن حالت ارائه دهیم بهتر است از واژه"حالت" استفاده کنیم برای درک بهتر این واژه لازم است گشتی در معنای درونی و بیرونی آن بزنیم. هر سبک شمشیر زنی حالت(حالتهای)مخصوص خود دارد. گرچه این حالت های قرارگرفتن از سبکی به سبک دیگر یا از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است. ولی در هر حال اکثرشان به هم دیگر شبیه هستند. هر شمشیر زنی حالت مخصوص به خودش را دارد ولی در حقیقت حالت او نمی تواند چندان متفاوت از حالت سایرین باشد . این به آن خاطر است که سالها تجربه شمشیر زنی نشان داده بعضی حالت ها کارائی بیشتری دارند و از آن مهم تر این که چه حالتی برای مقابله با کدام حالت دیگر مناسب تر است.

یکی از روش های شمشیر زنی که من تمرین می کنم ‘پنج کامائه دارد و هر کامائه هم متعلقات خاص خودش را دارد . هر کدام از این روش ها برای ضربه زدن از ناحیه خاصی از بدن حریف مناسب است . این حالت های فیزیکی را "اوکو" یا "کامائه" می گویند. کامائه ی کامل شامل جنبه های درونی و بیرونی می شود که آنها را "کاتاچی و کو کورو ناکامائه" می نامند. کاتاچی بیانگر فیگورهای بیرونی ایستادن مانند حالت و موقعیت است . کوکورو نا کامائه جنبه های درونی کامائه است که قابل دیدن نیستند . این دو قانون در نمای قلعه های ژاپنی عصر فئودال ها به وضوح مشخص است . ساختارهای فیزیکی – مثل دیوارها ‘ حصارهای دفاعی ‘ خندق – همان کاتاچی است . کوکورو ناکامائه را بایست در درون قلعه جست و جو کرد : سامورایی دای میو(خدای جنگ) و مکانهای هر کدام از آن جا که کوکورو ناکامائه قابل مشاهده عینی نیست آنرا قلب و روح یک قلعه می دانند . این دو گروه (کامائه و کوکوروناکامائه) روی هم رفته حالت فیزیکی و معنوی قلعه را تعریف می کنند . هر ورزشی از بیس بال گرفته تا شمشیرزنی ‘ کامائه و کوکورو ناکامائه ی خاص خودش را دارد .در عین حال جنبه ظریف تر دیگری هم وجود دارد که "موکو" خوانده می شود و موکو به معنای عدم وجود یک کامائه است . فکر کنید دو شمشیر زن مقابل هم ایستاده اند. هر کدام شمشیر را در گاردی معمولی گرفته اند . اگر یکی از آنها یک قدم عقب برود و شمشیرش را بالای سر ببرد‘ دیگری به طور ناخود آگاه شمشیرش را تا زانو پایین آورده و حالت تهاجمی می گیرد. دقت کنید حرکات یک شمشیر زن به حرکت شمشیر زن دیگر منتهی می شود . این تغییر درکامائه آن قدر صورت می گیرد تا سرانجام اشتباهی از طرفین سر بزند که منجر به تعیین نتیجه نبرد شود.

این تغییرات طبیعی کامائه به تولید موکو منجر می شود در حقیقت دو شمشیر زن از حالتهایی از پیش تعیین شده استفاده می کنند . ولی چون کامائه هر کدام مدام تغییر می کند دیگر استفاده از حالتی از پیش تعیین شده ممکن نیست. این حالت که اوکو موکو نام دارد ‘ بیانگر حالت هر شمشیر زن در لحظات مختلف است . اوکو موکو به شمشیر زن این توانایی را می دهد که کامائه حریف را بخواند (این کار درست مانند خواندن فکر حریف است). و در عین حال اجازه ندهد حریف فکر او را بخواند این حالت مدت ها قبل از آن که شمشیر زنی شمشیرش را بالا ببرد آغاز می شود در حقیقت پیش از آن که دو شمشیر زن پا به زمین نبرد بگذارند این بازی موش و گربه میان آنها شروع شده است. این حالت درمتانت ‘ خویشتن داری و رهیافت شمشیر زن به سوی پیروزی نهفته است . این حالت بیانگر "زان شین" یک شمشیر زن است . یعنی آگاهی و ارتباط وی از محیط و حریف . حالت درونی وی در شمشیری که انتخاب می کند و شیوه قدم برداشتنش مشخص می شود . این همان حالتی است که به نظر می رسد همه چیز گفته شده ولی در عمل کلامی رد و بدل نشده است . این رده از کامائه روشی برای حمله به حریف است و به طور مستقیم با موقعیت و نوع حرکت حریف در ارتباط است . حالات فیزیکی ‘ ذهنی و روحی همه با هم تغییر می کنند . هجومی یا تدافعی ‘ در حال حرکت یا ایستا . تمام این ها برای شکست دادن دشمن است . کامائه تنها ابزاری برای دفاع از خود نیست ‘ بلکه نوعی جای گیری مناسب برای از پا درآورن حریف است.

به قلم :کارل لونگ

منبع : مجله قهرمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد