خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

زندگینامه پانوم ییروم(تونی جا)



نام و شهرت : پانوم ییروم - معروف به تونی جا
سبک : موی تای
تاریخ تولد : 5 فوریه سال 1976 برابر 16 بهمن 1354
محل تولد : منطقه سورین در کشور تایلند


گسترش رشته موی تای در تایلند و سبک اکشن خاص و مبارزات ترکیبی در فیلمهای رزمی معمولا در کشورهای غربی و همچنین کشورهایی که بیشتر از طریق فیلمهایش با او آشنا شده اند با نام تونی جا می شناسند و جالب اینکه در کشور خودش یعنی تایلند به نام جا پانوم معروف است ! او در سورین بزرگ شد خانواده آنها روستایی بودند ولی جزء خانواده هایبرجسته و شناخته شده بوده اند .

او در نوجوانی با علاقه خاصی به تماشای فیلمهای بروسلی و جکی چان می پرداخته و شیفته فیلم و روشهای مبارزه جت لی بوده است که میتوان این را یکی از دلائل سوق پیدا کردن او به سمت ورزشهای رزمی دانست .علاقه وافر او به ورزشهای رزمی را میتوانستند در همان کودکی و نوجوانی در او ببینند ، خانواده او می گویند او کارهای روزمره و حتی در بازیهایش از فرمها و رفتار هایی خاص تبعیت می کرده که گویی حرکات رزمی به او الهام میشده است ! اولین تمرینهای او در شالیزار برنج پدرش شروع شد او با فیلهایی که داشتند ، استحمام میکرد و از بازی کردن با فیلها لذت میبرد یکی از علایق او این بوده که از پشت فیلها در آب با حرکات چرخشی مختلف در آب بپرد که این هم پیرو ذهن رزمی او بوده است .
او در سال 2004 در روزنامه تایم گفته بود که: (من به حدی روی یک حرکت با ممارست تمرین میکردم که همانند استادان آن حرکت را انجام دهم). تونی جا در سن 15 سالگی در یک فیلم نقش بدل یک بازیگر را بازی کرده است ! کارگردان فیلمی که تونی جا در آن بدلکار بوده است ، آن هم در سن 15 سالگی ، (پانا ریتیکاری) بوده است. پانا ریتیکاری تونی جا را به دانشگاه تربیت بدنی ماها ساراخام معرفی میکند . او در ابتدا بدلکاری تیم ریتیکاری را انجام میداده و بدلکار موی تای کاران ، در فیلمهای ریتیکاری بوده است .
در یکی از کلیپهای تبلیغاتی ریتیکاری تونی جا باید با حرکات رزمی از عاج فیل در حال حرکت بالا می رفته و از روی آن فیل نوشابه انرژی زایی را برمیداشته و با وارو از پشت فیل پایین می آمده تونی جا در فیلم (Mortal  Kombat: Annihilation) دوبار در نقش بدلکار رابین شوو ایفای نقش کرده است که شباهت ظاهری زیادی به هم دارند .تونی جا و ریتیکاری علاقمند شدند که با هم موآی بوران که همان موی تای قدیمی است را گسترش دهند .
تونی جا یکسال به فرا گرفتن موی تای در سطح بالا و آموزش دادن آن به افراد دیگر در سطوح مختلف و تمرین با گروه سینمایی خود پیرامون رشته موی تای پرداخت .در این زمان بود که او با همکاری این تیم توانست در برنامه های تلویزیونی و همچنین ساخت کلیپهای کوتاه نشان دهد که قادر به انجام چه کارهای است .
یکی از کارگردان و تهیه کنندگان سرشناس تایلند یعنی آقای پراچیا پینکاو کسی بود که شدیدا تحت تاثیر تونی جا قرار گرفت و او بود که فیلمهای اونگ بک 1 و بعدا اونگ بک 2 را ساخت که درباره اونگ بک 2 توضیحی خواهیم داد همچنین او بعدا فیلم دیگری ساخت به نام شکلات که نقش اول آن یک دختر بچه بود که با دیدن فیلمهای تونی جا به رزمی روی آورده بود و احقاق حقوق از دست رفته مادرش را از بدهکاران میکرده که بعدا به بررسی این فیلم زیبا خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد تونی جا این ستاره موی تای چگونه با این دختر بچه تمرین کرد تا او توانست به این زیبایی حرکات موی تای را انجام دهد .
تونی جا اولین نقش اول خود را در فیلمهای اونگ بک 1 و جنگجوی موی تای ایفا کرد .تونی جا تمام صحنه ها را خودش ایفا میکرد و بدلکاری نداشته و تمام بدلکاری ها را بدون تجهیزات مکانیکی انجام میداده است حتی در یک صحنه هم از پرده آبی و حقه های فیلم برداری استفاده نشده بود همه چیز واقعی بود که البته خطرات و صدمات شدید آن را در کلیپی که در سایت بانک اطلاعات ورزشهای رزمی قرار خواهد گرفت بزودی خواهید دید .
تونی جا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در فیلم اونگ بک 1 که من در معبد آب گرفته مقابل رزمجوی کاپوئرا مبارزه میکردم با شعله های معبد آتش گرفته واقعا سوختم !
تونی سپس فیلم تام یام کونگ را اجرا کرد که این فیلم به نام های زیادی شناخته شده است که بعدا نام سوپ ترش و سپس در آمریکا با نام محافظ مشهور شد و انتشار یافت ، تونی جا سال 2006 به آمریکا رفت و گالری از عکس ها و پشت صحنه های فیلمهایش بر پا کرد .

شرکت فیلم سازی ساهامونگ کول که علامت آن را در فیلمهای تونی جا به شکل مجسمه بودا بر برگ درخت می بینید اعلام کرد که فیلم بعدی تونی جا به نام شمشیر انتشار خواهد یافت که در آن فیلم هنری از سبکهای موی تای قرار بود ظاهر شود که با شمشیر زنی با دو دست نمود پیدا می کند ، ولی به خاطر مسائلی این پروژه و فیلم کنسل شد .
در ماه مارس سال 2006 خبر رسید که تونی جا میخواهد اونگ بک 1 را با ساخت یک فیلم دیگر به تهیه کنندگی و برنامه ریزی خودش ادامه دهد و آن موقع قرار بود این فیلم در دسامبر 2008 آماده ارائه گردد . که این فیلم همان اونگ بک 2 بود همزمان با ساخت این فیلم او نقش کوتاهی در فیلم King Naresuan ایفا کرد و کارگردان این فیلم پراچیا پینکاو بوده است .
و اما در سال 2008 بود که فیلمی که تونی جا قصد ساخت آن را داشت بیرون آمد که تونی جا در آن نقش یک برده را داشت که کم کم به مقام میرسد .
جالب است بدانید جکی چان این سوپر استار فیلمهای اکشن از کارگردان بزرگ سینمای آمریکا برت راتنر که کارگردان فیلم ساعت شلوغی 3 بوده است خواسته بود که حتما تونی جا با هر مبلغ پیشنهادی در این فیلم حضور داشته باشد و همبازی جکی چان شود چرا که جکی چان اعتقاد داشت تونی جا در حال حاضر بهترین ستاره سینمایی ورزشهای رزمی است ولی تونی جا چون مشغول ساخت فیلم اونگ بک 2 بود علیرغم میل باطنی این پیشنهاد را رد کرد ( این اتفاق در سال 2007 افتاد ، نکته جالب اخلاق ورزشی و فروتنی جکی چان در گفتن این جمله درباره تونی جا بوده است )
جکی چان در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفته بود اگرچه خیلی به حضور تونی جا در فیلم ساعت شلوغی 3 علاقه بود ولی تونی جا درگیر فیلم برداری فیلم دیگری است و در این فیلم حضور نخواهد یافت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد