خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

اوس؛ سوسای اویاما

ورزش های رزمی، کاراته قوی ترین است. واقعاً منظور شما از کلمهٔ ”قوی ترین“ چیست؟ آیا منظورتان این است که قانون وضع شده در مسابقات کیوکوشین نزدیک ترین قانون به مبارزات واقعی است و یا این که اگر مبارزه ای واقعی باشد، مبارز کیوکوشین بازنده نخواهد شد؟ آیا می توان گفت که سبک خاصی از هنرهای رزمی قوی ترین است؟

حتی اگر مبارزه عالی در یک نوع سبک خاص هم که در برابر حریف خود از سبک دیگر برنده می شود، آیا این امر در نتیجه تلاش فردی او نبوده تا این که بگوئیم سبک او قوی ترین سبک است؟ سوسای می گوید: ”بین کیوکوشین و سایر سبک ها فقط یک تفاوت وجود دارد. فلسفهٔ کیوکوشین این است. آیا نباید به جای این عبارت که ”کیوکوشین قوی ترین است“ بگوئیم ”کیوکوشین بزرگ ترین است.“

● پاسخ سوسای اویاما

در بین شاگردان من، مردی بود که در کلمات و استدلال بسیار قوی بود. اگر بحثی در مورد سبک های چینی ووشو شروع می شد، به خصوص سبک های مشت زنی چینی، هیچ کس بیشتر از او قادر به صحبت کردن نبود. او چندین جلد کتاب نوشته بود داشت و کتاب های زیادی خوانده بود و شدیداً تمایل داشت که به نقطه ای برسد که همه چیز را بداند. حتی در مورد کندوی ژاپنی دانش او بسیار زیاد بود.

چند وقت پیش بحثی بین این مرد و نویسنده رمان های شمشیرزنی و من پیش آمد. او حتی دانش بیشتری در مورد کندو در مقایسه با این نویسنده مشهور داشت. در یک بخش از بحث ما آن چه او به مرد نویسنده گفت این بود: ”تو هنوز نوجوان و جوان هستی، پس چرا این کارا را به واقع تجربه نمی کنی؟“ اگر این کار را به خوبی تجربه نکنی، مردم عامه تو را نخواهند شناخت.

او هرگز مسابقه ای در سبک های چنین با کسی نداشته است. او هرگز کاراته خوبی نداشت. آیا هیچ مبارزه واقعی داشته؟ جواب خیر است، پس برای کسی که هرگز این کارها را نکرده هیچ مطلب قابل اعتمادی وجود نخواهد داشت.

من هم می خواهم همین مطلب را به شما بگویم. برای این که توانائی های شما ارزیابی شود باید همه موارد را تجربه کنید. به همین دلیل دقیقاً به هرگونه انتقاد از سوی کسی که تجربه واقعی دارد گوش می کنم. بعد از این که به خودتان می گوئید: ”من می دانم وقتی که ضربه به حریف می زنم او چه قدر آسیب می بیند. و وقتی او ضربه به من می زند چه قدر آسیب می بینم. در واقع، هر روز نشریات زیادی به دستم می رسد که در آن می گویند: کیوکوشین در حملات صورت ضعیف است و غیره و غیره مخصوصاً این که کسانی که این قبیل نامه ها را برای من می نویسند هرگز دردی را تجربه نکرده اند.

کسی که چندین بار در مسابقات شرکت کرده و میزان قدرت و نقاط ضعف خود را می شناسد، دیگر به این شکل سخن نخواهد گفت. معمولاً این موارد از سوی کسانی است که فقط موارد را در سر خود دسته بندی کرده و هیچ کتابی را در این رابطه مطالعه نکرده یا حرف کسی را نمی شنوند.

این که کدام سبک قوی ترین، بهترین با عالی است، باید ابتدا تجربه واقعی شما را ارزیابی نمایم.

مرقوم کرده بودید که برنده شدن در مسابقات حاصل تلاش فردی است. البته که تلاش فرد مهم ترین عامل است، اما این کار فقط با تلاش فردی امکان پذیر نخواهد بود. ضمن این که، برنده شدن در تمام مسابقات و کسب عنوان قهرمانی نیز بستگی به داشتن مربی خوب، فراگیری صحیح کاراته، هوشمندی شخص و شانس آوردن خواهد داشت. تلاش فردی حقیقتاً مهم ترین عامل است، اما اگر فردی حداکثر تلاش خود را نیز بنماید اما مربی خوبی نداشته یا به طور صحیح آموزش ندیده باشد، هرگز برنده نخواهد شد.

در این رابطه، کیوکوشین مربیان خوبی دارد و ساختار آموزشی آن نیز بسیار صحیح و مؤثر است به طوری که باعث افزایش قدرت فرد می شود. این سبک تمام شرایط و زمینه تقویت فرد را دارا است.

مضافاً این که، عامل مهم دیگر در موفقیت همانا روبه رو شدن با حریفان قوی است که باعث تحریک و تشویق فرد دیگر درون سازمان می شوند.

از آن جا که جمعیت بسیار زیاد است، مبارزان قوی بیشتری بیرون خواهند آمد. هنرجویان با اعتقاد کامل و خون و روح خود آموزش می بیند، در حالی که در حال یادگیری قوی ترین سبک کاراته هستند که ماسوتاتسو اویاما آن را کشف کرده است و آنها هم باید قوی و قدرتمند شوند. به همین دلیل بسیاری از مبارزان قدرتمند از کیوکوشین کای کان خارج می شوند.

فقط کلاغ ها به دسته دیگر از کلاغ ها می پیوندند. آیا هیچ وقت یک عقاب به دسته کلاغ ها می پیوندد؟ عقاب هم فقط به دسته ای از عقاب ها خواهد پیوست. کیوکوشین به مثابه یک دسته از عقاب هاست. چرا یک دسته از عقاب ها؟ عقاب ها به این دلیل به هم می پیوندند چون قوی ترین پرندگان هستند. داشتن گروهی از مبارزان قوی یعنی مجموعه ای که فقط مبارزان قوی تر از میان آنها حاصل می شود.

حدود نیم قرن من فقط در کاراته ـ دو زندگی کردم. من کاراته ـ دو را با جسم خود تجربه کردم. باید به این نکته هم اشاره کنم که مسابقات زیاد و بی شماری هم در مقابل مبارزان با سبک های دیگر داشتم. به دلیل همان تجربه است که کاراته کیوکوشین را کشف کردم. با استناد به همین دلیل می گویم کیوکوشین قوی ترین سبک است.

این اعتقاد شخصی من و فلسفه کاراته کیوکوشین است که همیشه قوی ترین می باشد. به سادگی می توان گفت: ”نیم قرن“، اما حقیقتاً زمان طولانی است. در طول این مدت هیچ کاری به غیر از کاراته نکردم. اگر هم روزی فکر می کردم که کاراته قوی ترین نیست، احتمالاً از کاراته بیرون می آمدم. اگرچه در این مرحله هم که شما می گوئید کیوکوشین قوی ترین نیست، کاری از دست من برنمی آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد