X
تبلیغات
رایتل
1391,04,06

متابولیسم و ترکیب بدن

متابولیسم و ترکیب بدن

شنیده‌اید که می‌گویند فلانی هر چه می‌خورد چاق نمی‌شود یا فلان کس آب خنک می‌خورد چاق می‌شود. در اینجا می‌خواهیم نگاهی کوتاه داشته باشیم به نوع بدن و بازخورد آن در تغذیه.

۱- افراد اکتومورف: دارای متابولیسم سریعی می‌باشند و بدن آنها سریعا و به راحتی غذا را تبدیل به انرژی می‌کند. رژیم غذایی این افراد باید از مقادیر بیشتری پروتئین نسبت به دیگر افراد برخوردار باشد. با توجه به نیاز بیشتر از افراد نسبت به گروه‌های دیگر، اغلب این افراد از مصرف چربی بیشتری برخوردار خواهند بود.

۲- افراد مزومورف: بدن این افراد به راحتی غذا را به عضله تبدیل می‌کند. به همین جهت این افراد به پروتئین بیشتر (جهت نگهداری عضلات) نیاز دارند. این افراد می‌توانند از مقادیر طبیعی کالری یا حتی کمی کمتر در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و چربی‌های اضافه بدنشان را به صورت موثرتری از بین ببرند.

۳- افراد اندومورف: این افراد دارای متابولیسم کندتری هستند و تعداد سلولهای چربی بیشتری در بدنشان دارند. به همین جهت بدنشان تمایل بیشتری دارد که غذاهای هضم شده را به چربی تبدیل کند. اینگونه افراد نباید بیشتر از ۲۰٪ کالری دریافتی‌شان از طریق چربی باشد. این افراد مجبور هستند کالری کمتری مصرف نمایند و به اندازه کافی پروتئین مصرف نمایند.

درصدی از افراد اندومورف دارای کم کاری تیروئید هستند که باعث مشکلاتی می‌شود. با این حال، گر چه این افراد مجبور هستند که کار بیشتر برای لاغر شدن و لاغر ماندن انجام دهند انجام دهند، ولی در مقایسه با افراد اکتومورف نسبتا راحتتر عضله سازی می‌کنند و نهایتا با استفاده از رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات مناسب می‌توانند مقادیر زیادی از چربی‌های اضافی بدنشان را از بین ببرند.

ترکیب بدن شما هر چه باشد در اثر عوامل و فاکتورهای زیر ایجاد شده است:

۱- ژنتیک و وراثت: شما به طور طبیعی دارای یک بدن لاغر و اکتومورف، یک بدن عضلانی مزومورف و یا یک بدن چاق اندومورف هستید.

۲- متابولیسم: برخی از افراد هر کاری می‌کنند وزن بدنشان بیشتر نمی‌شود، در حالیکه برخی از افراد شکایت دارند که حتی با نگاه کردن به غذا وزنشان افزایش می‌یابد.

۳- مصرف کالری: در صورتی که خیلی غذا بخورید یا کالری زیادی (اضافه بر نیاز) مصرف کنید (چه به صورت پروتئین، چربی یا کربوهیدارت) بدن شما این انرژی اضافه را بصورت چربی ذخیره می‌کند.

۴- کیفیت رژیم غذایی: از مصرف غذاهای چرب و پرکالری اجتناب کرده و بیشتر از مواد پروتئینی، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. در اینصورت می‌توانید تمرینات سنگین‌تر و موثرتری را انجام داده و عضلات بیشتر ساخته و چربی‌های بیشتر را بسوزانید.

۵- نوع و میزان تمرینات: نوع تمرینات و میزان کالری که می‌سوزد و میزان آن نیز تاثیر گذار است. تمرینات با وزنه در عضله سازی موثر است. همینطور تمرینات ائروبیک به سوزاندن چربی‌های اضافه کمک بسزایی می‌کند.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد