خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

آداب تاتمی

http://jiu-jitsu.ir/wp-content/uploads/2012/07/197719_405785882796196_1021136883_n.jpg


آداب تاتمی هنرهای رزمی در میانه درگیری ها و جنگ ها به وجود آمدند مردم مختلف درنقاط جغرافیایی متفاوت و با فرهنگ های گوناگون و البته نیازها ، امکانات و تکنولوژی زمان خود ، روشهای مختلف جنگی را انتخاب کردند.

 مردم ژاپن با فرهنگی خاص و با اعتقاداتی که از روش زندگی خود داشتند پایه گذار روش جنگی خاصی شدند که امروزه ما آن را جوجیتسو می نامیم . هدف از نگارش این مطلب عنوان کردن تاریخچه و یا مقایسه هنر رزمی جوجیتسو با دیگر روشهای رزمی نیست . بلکه اعتقاد دارم به رسم امانت داری و احترام ، بهتر است روش درست و آداب رسمی رفتار بر روی تاتمی را به همه نو آموزان و هنرجویان  یاد آور شوم .

این درست است که برای مسابقه دادن نیاز به بدنی ورزیده و دانستن فنون قوی داریم ولی قبل از آن نیازمند منشی محترمانه هستیم تا همه رقیبان بدانند که ما مردمانی با فرهنگ آداب دان و قابل احترام می باشیم . فضای تمرین می باید دارای نور و گردش هوای مناسب و همچنین از آراستگی مناسب برخوردار باشد . حجم بسیار زیاد از تصاویر و المانهای بصری که باعث انحراف تمرکز هنرجویان میگردد بهتر است در مقابل درب ورودی یا در فضائی خارج از محل تمرین به نمایش گذاشته شود .

محیطی که بوسیله کف پوش مخصوص سالن تمرین پوشیده شده را تاتمی میگویند . این پوشش می باید دارای ضخامت و کیفیتی باشد که در هنگام زمین خوردن هنرجویان از آسیب دیدگی جلو گیری کند. در زمان نه چندان دور تاتمی ها را از الیاف فشرده ساقه برنج درست میکردند و امروزه از الیاف مصنوعی برای این کار استفاده می شود. در سالن های بزرگ به وسیله شبکه ای از چوب که قابلیت ارتجاعی داشته باشند در زیر صفحات تاتمی استفاده میکنند ، تا در زمانی هنر جویان بر روی آن تمرین و برخورد می کنند تاتمی ارتجاعیت بیشتری داشته باشد.

 تاتمی می باید به راحتی تمیز شود و هر چند مدت یک بار جابجا شده تا هم زیر آن تمیز شود و هم اینکه قسمتهایی که فشار و حرکت بیشتری بر روی آن است جابجا شده و عمر تاتمی افزایش یابد .

 لباس هنرجویان جوجیتسو به رنگ سفید و از جنس کتان با بافت درشت  می باشد.  این لباس شامل بر شلوار ، کت و کمربند بوده و به نام گی نامیده می شود. هنرجویان خانم از یک        تی شرت سفید در زیر کت استفاده می کنند . اندازه قد شلوار نباید از قوزک پا بلند تر و از 4/3 ساق پا کوتاه تر باشد . قد کت باید تا زیر باسن و طول کمربند در زمانی که دور کمر بسته میشود از هر طرف در حدود 30 سانتیمتر از گره کمربند بلندتر باشد . همیشه سمت چپ گی بر روی سمت راست آن قرار می گیرد . از آنجائی که در ژاپن استفاده از شمشیر مرسوم بوده ، در زمان از غلاف بیرون کشیدن شمشیر اگر لبه سمت راست بر روی لبه سمت چپ پیراهن قرار میگرفت ممکن بود قبضه شمشیر در لبه پیراهن گیر کند و این برای مبارز بسیار خطر ناک بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد