خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

زمانی برای غذا خوردن

زمانی برای غذا خوردن

بسیاری از ورزشکاران این سوال برایشان مطرح است که در هنگام تمرینات، چه مقدار، چه چیزی و چه وقت غذا بخورند. در حین تمرینات، عضلات به مقدار خونرسانی زیادی نیاز دارند. در هنگام غذا خوردن هم، دستگاه گوارش برای هضم مقدار زیاد غذا، نیاز دارد که خون زیادی در این دستگاه به گردش درآید. بنابر این در هنگام تمرینات ورزشی که عضلات نیاز به خون زیادی دارند، اگر شما غذای زیادی مصرف کنید، باعث می‌شوید که خون بیشتر در دستگاه گوارش به گردش درآید و عضلات را از خون کافی محروم خواهید کرد. وقتی که شما قبل از تمرینات، مقدار زیادی غذا می‌خورید، سیستم گردش خون را مختل خواهید کرد و این سیستم نمی‌تواند به اندازه کافی هم به عضلات و هم به دستگاه گوارش خونرسانی کند. به همین دلیل است که والدین به بچه‌های خود می‌گویند که بعد از خوردن غذای سنگین، هیچگاه برای شنا به استخر نروند، زیرا عدم خونرسانی کافی به عضلات در هنگام شنا می‌تواند باعث کرامپ یا گرفتگی شدید عضلات شود.

تمرین کردن به یک معده پر از غذا، می‌تواند یک تجربه ناخوشایندی باشد. در این موارد شما احساس کندی و گیجی خواهید نمود و اگر تمرینات سخت‌تری انجام دهید ممکن است دچار تهوع شوید.

غذاها در بدن به سرعتهای مختلف متابولیزه می‌شوند. حدود ۲ تا ۶ ساعت طول می‌کشد که معده محتویاتش را خالی کند. غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند زودتر هضم می‌شوند، سپس غذاهای پروتئینی هضم شده و در آخر هم غذاهای چربی‌دار هضم شده و از معده خارج می‌شوند.

وقتی که شما بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت غذا نخوردن، صبح از خواب بیدار می‌شوید، بدن شما از کربوهیدرات خالی است. از آنجایی که وجود کربوهیدراتها برای تولید گلیکوژن عضلات به منظور انقباض آنها لازم می‌باشد، بهتر است که صبحانه شما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات باشد تاشما را آماده رفتن به باشگاه برای انجام تمرینات کند.

یک وعده غذای سبک شامل، میوه، آب میوه یا نان تُست را می‌توان قبل از انجام تمرینات مصرف نمود تا انرژی کافی را به شما بدهد. بدون اینکه شما را کُند نماید. از آنجاییکه یک صبحانه کامل شامل تخم مرغ، گوشت یا پنیر که حاوی مقادیر زیادی پروتئین و چربی هستند، مدتی نبستا طولانی طول می‌کشد تا هضم شود، بهتر است که قبل از تمرینات از خوردن چنین غذاهایی صرفنظر کنید.

همچنین نباید درست بعد از تمام شدن تمرینات، شما غذای زیادی را بخورید. وقتی که شما تمرینات خود را انجام می‌دهید، بدنتان را تحت فشار زیادی قرار می‌دهید. بنابراین بعد از پایان تمرینات شما باید زمان کافی به بدنتان بدهید که به حالت طبیعی خود برگشته و خون از عضلات به سایر قسمتهای بدن برگردد. بعد از تمرینات شما می‌توانید یک نوشابه دارای موارد پروتئینی و کربوهیدراتی (معجون) مصرف نمایید تا هم نیازهای بدنتان را پاسخ داده باشید و هم به دستگاه گوارش خود فشار زیادی وارد نکرده باشید و هم اینکه یک ماده غذایی با هضم آسان در اختیارش گذاشته باشید. بعد از اینکه دوش گرفتید و لباسهای خود را عوض کردید و از باشگاه خارج شدید، شما بیشتر به حالت طبیعی‌تان برگشته‌اید و می‌توانید بنشینید و یک وعده غذای کامل مصرف نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد