خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

تومیتا(روح جودو)

تومیتا(روح جودو)

اگر اولین مبارز افسانه ای جودوشیرو سایگو نام دارد، این یکی هم مبارزی دیگر و موفق در همین رشته است. او نامش تسونجیرو تومیتاست و در واقع خدمتکار جیگورو کانو (مؤسس سبک جودو) است. در واقع کانو از خانواده ای ثروتمند بود و پدرش مقرر کرده بود که تومیتا در خدمت او باشد.

تومیتا با کانو بسیار صمیمی شد و بعدها اولین شاگرد سبک کودوکان در باشگاهی شد که در فوریه 1882به مدیریت کانو تشکیل یافت.

وقتی کانو، کودوکان را ابداع کرد، تومیتا هنوز در سطح خوبی قرار نداشت ولی در ماه ژوئن همان سال، شیرو سیگو گذرش به انستیتوی کانو افتاد، همه چیز عوض شد.. تعالیم سخت و پیشرفت ها جدی شد.

اوایل سال 1886 یک استاد جوجیتسو به نام ماگوروکو هاچی تانی دوجوی جدید خود را بنا کرد. او کودوکانی ها را که در آن زمان چهارنماینده داشتند از جمله تسونجیرو تومیتا، تاکیسابورو توباری، جونشین آریما، بونزو ماتسودا، به دوجویش دعوت کرد.

روز افتتاحیه، تومیتا یک نمایش تکنیکی با مامورو هاچی تانی، پسرجوان استاد، اجرا کرد. همه چیز به خوبی می گذشت. مبارزه داشت تمام می شد که یک دفعه یک مرد قدبلند از جایگاه تماشاچی ها خارج شد و به سمت تومیتا رفت. همهمه و پچ پچ شروع شد و به سرعت صداها بلندتر می شد. مرد مورد نظر که اصلاً مهم نیست که چه کسی است از مدرسه ریوا – شین تو – ریو می آمد.

او یکی از مربیان جوجیتسوی صاحبنام در پلیس توکیو بود.«شما مایلید با من یک مبارزه انجام دهید؟» طرف صحبتش تومیتا بود. صدایش محکم و مطمئن بود؛ او مبارز می طلبید.

عضو کودوکانی با توجه به اهمیت کاری که می خواهد انجام دهد، مبارزه را پذیرفت.

مبارزه شروع شد. ناکامورا بلندقد و به لحاظ فیزیکی بسیار تنومندتر از تومیتاست. با روش حساب شده مبارزه می کند، قدرتش را در دستها و شانه هایش جمع می کند و سپس حمله. تومیتا منتظر می ماند و بعد از چند لحظه منفجر می شود به سمت دشمن سر می خورد، ناکامورا ماتش برده چون انتظار چنین عکس العملی را به عنوان ضد حمله ندارد. تومیتا از روش ژاپنی (Tomoe – nage) استفاده می کند و ناکامورا نقش زمین می شود. امروزه در عصر و زمانه ما رقبای جودو کار اگر موفق به اجرای چنین تکنیکی بشوند، پیروز اعلام می … .

مبارزه روی دیگرش را نشان می دهد

بعد از اولین شکست، روش خود را عوض می کند، او به سرعت تومیتا را از ناحیه گردن و آستین از زمین می کند و می چرخاند و با صدایی خشک به زمین می کوبد. کودوکانی به سمت دیوار می چرخد و سعی می کند یک Tomoe – nage مؤثر دیگر را روی ناکامورا اجرا کند تا او را به سمت دیوار پرتاب کند، ناکامورا در حال بلند شدن است که تومیتا از نو حمله می کند، مبارزه حالا دیگر روی دیگرش را نشان می دهد. ناکامورا حریف را در برگرفته و بدون فوت وقت خاکش می کند، او خیلی قویتر از تومیتاست، ناکامورا با توان فیزیکی فوق العاده اش و بلندی قامتش فشار بسیاری به تومیتا وارد می کند. تومیتا به آموخته هایش وفادار است او سعی دارد با انعطاف راه رهایی را بیابد. با حرکت و چرخیدن به سمت و سوهای مختلف و … بالاخره حالت ممکن را می یابد، ناکامورا خطر را حس نمی کند، یادش رفته و دیگر خیلی دیر شده است، در یک لحظه تومیتا گردن ناکامورا را با دست می فشارد چنان که ناکامورا در حال از هوش رفتن است … در همین لحظه ماگوروکو هاچی تامی که سمت داور را دارد پایان مسابقه را اعلام می کند، ناکامورا از حال نمی رود ولی نتیجه مسابقه برای همه معلوم است. یک بار دیگر جوجیتسوی کودوکان پیروزی را تصاحب می کند. یکبار دیگر خبر کهنگی جوجیتسوی قدیمی به سرعت در شهر پیچید.

ناکامورا کنترلش را از دست داد

بعدها که تومیتا درباره این مبارزه اش مصاحبه کرد خاطر نشان کرد: «من بیست و دوساله بودم و ناکامورا سی و سه ساله. او تمریناتی به مراتب قدرتی تر از من داشت. او یکی از بهترین جوجیتسو کارهای زمان خودش بود و شهرت ترساننده ای داشت. آن وقتها من دان 3 داشتم و به آن می بالیدم، جاه طلب بودم. ناکامورا هم آن روز کنترلش را از دست داد و الا بدون شک اجازه عرض اندام به من نمی داد.»

تومیتا یک پسر داشت که تاریخچه افسانه ای جودو را به تحریر درآورد. این تاریخ «سوگاتا سان شیرو» نام دارد و به دوران قهرمانی شیرو سایگو بر می گردد که بعدها توسط آکیرو کوروساوا به عنوان فیلمی معروف کارگردانی شد.

تومیتا اولین شاهد تولد جودو در کنار جیگورو کانو است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد