خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

هی‌کی‌ته یا دست عکس‌العمل

http://www.cybershitokai.com/images/cyber/hikite.gif

هنگام اجرای دفاع یا ضربه، همیشه یک دست به طرف بیرون بدن رها می‌شود که یا به هدف حمله و یا ضربه وارده را متوقف کند. در حالیکه دست دیگر به عقب کشیده می‌شود و معمولاّ به آن، موقعیّت "آماده" گفته می‌شود و در قسمت بالای باسن و یا پایین دنده‌ها قرار می‌گیرد. در هر صورت دست عقب کش یا دست عکس‌العمل به دستی اطلاق می‌گردد که به طرف عقب کشیده می‌شود، نه دستی که به طرف بیرون بدن رها می‌شود. این دو حرکت که توسط دو دست انجام می‌شود، همزمان صورت می‌گیرد.

برای درک مفهوم دست کشیده یا عکس‌العمل، آن را به صورت عملی بررسی می‌کنیم. دست عکس‌العمل به وسیله آرنج دست حرکت می‌کند و باید با قدرت زیاد به عقب کشیده شود و تا جای ممکن نزدیک بدن قرار گیرد و در کوتاه‌ترین مسیر حرکت کند تا به موقعیّت "آماده" برسد و فشار قوی به بدن وارد کند. در این حالت، آرنج باید مستقیماً به عقب بدن اشاره کند و فشار مختصری به مرکز پشت بدن وارد کند در حالیکه مفاصل انگشتان باید به طرف زمین و انگشت شصت به طرف بالا اشاره کند. از آنجائیکه مفاصل انگشتان باید به طرف زمین و پایین اشاره کنند، لازم است که مشت در حال عقب‌کشی دست، چرخیده شود. این چرخش باید به محض اینکه دست شروع می‌کند به عقب کشیده شدن، آغاز شده و به محض اینکه به موقعیّت "آماده" رسید، این چرخش باید خاتمه پیدا کند. در موقعیّت "آماده" اگر مستقیماً در آینه نگاه کنید آرنج دست عقب کشیده شده "عکس‌العمل"، نباید در آینه دیده شود.

دست عقب‌کشی دارای علل و فوایدی است که درک آنها بسیار اهمیّت دارد، بخصوص اینکه در مراحل ابتدایی و متوسط یادگیری کاراته، دست عقب‌کشی برای به حداکثر رساندن قدرت عضلانی دوسر بازو جهت انجام تکنیک، بسیار مهم است. این دلیل اولیه برای تاکید روی استفاده از دست عقب‌کشی است تا اینکه شاگرد به سطح پیشرفته‌تری برسد.

دلیل دیگر برای استفاده از دست عقب‌کشی این است که این عمل باعث افزایش تعادل و قدرت چرخشی می‌گردد. تئوری این است که برای هر عمل ، یک عکس‌العمل مساوی در جهت مخالف وجود دارد (قانون نیوتن). این بنظر منطقی می‌آید، ولی گاهی اوقات هنگام اجرای یک تکنیک، چنانکه از دست عقب‌کشی استفاده نشود، تعادل شخص از بین نمی‌رود و در رابطه با قدرت چرخشی، اگر شاگرد یاد بگیرد که چگونه از روش تولید نیرو استفاده کند دست عقب‌کشی از اهمیّت ناچیزی برخوردار می‌گردد.

فوائد احتمالی دیگر استفاده از دست عقب‌کشی می‌تواند به این ترتیب توضیح داده شوند که دست عقب کشیده شده، در واقع شرایط لازم را برای حمله به حریف آماده می‌سازد و یک حرکت عقب‌کشی قوی، دست عقب را در موقعیّتی قرار می‌دهد که می‌تواند یک تکنیک بسیار قوی را اجرا کند ولی از طرفی، عقب کشیدن قوی، دست عقب را درموقعیّتی قرار می‌دهد که برای دفاع کردن مناسب نیست. به هر حال موارد اشاره شده، مفاهیم اصلی برای عقب کشیدن و عملکرد دست عقب کشیده شده هستند.

 

اقتباس و ترجمه شده از وب سایت استاد احد تن‌زاده،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد