خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

اثرات ورزش در سلامت زنان


http://s3.picofile.com/file/7636328602/%D8%A7%D8%AB%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4_%D8%AF%D8%B1_%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86.jpg

در دنیای امروز ورزش از اهمیت و مفهوم خاصی برخوردار است، به طوری که سعی می شود در همه جا فرهنگ ورزش روزانه جا بیفتد و به این منظور تلاش برای ساخت ورزشگاه های بیشتر، پارک های در دسترس تر و استخرهای فراوان تر وجود دارد. از طرفی در رسانه ها هم این مساله در نظر گرفته شده و روی آن کار می شود تا جایی که در برخی فیلم ها حداقل یک صحنه از یک بازیگر مشهور داریم که در حال ورزش است. این فعالیت ها به این جهت انجام می شود که ثابت شده ورزش منظم و روزانه پیشگیری کننده از بسیاری از بیماری ها و درمان برخی بیماری هاست.
یکی از بیماری هایی که جزو شایع ترین علل مرگ و میر است، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون است و می دانیم که از عوامل زمینه ساز آن چاقی و افزایش میزان چربی های خون، دیابت و بی تحرکی است. ورزش در کنار تنظیم وزن و کاهش میزان چاقی به طور مستقیم بر عملکرد قلب اثر دارد. از طرفی ورزش، حتی در افراد لاغر با فشار خون بالا می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد، بدون این که بیمار دارویی برای کاهش فشار خون استفاده کند. ورزش در کاهش چربی های مضر هم موثر است، بخصوص میزان تری گلیسیرید خون با ورزش روزانه به طور واضحی کاهش می یابد. از اثرات مفید دیگر ورزش کمک به تنظیم قند خون است که با سوزاندن قند اضافی موجود در خون اعمال می شود. این مساله به قدری اهمیت دارد که در برخی بیماران دیابتی تنها توصیه درمانی، ورزش روزانه است و در بقیه کسانی که دیابت دارند هم در کنار درمان دارویی، ورزش روزانه توصیه می شود تا به این ترتیب از میزان داروی مصرفی کاسته شود.
 اما در زنان ورزش اهمیت خاص دیگری دارد، چراکه در درمان و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان موثر است. این بیماری که در زنان بسیار شایع تر از مردان است و با عوارض خطرناکی مثل شکستگی های مکرر همراه است با ورزش در سنین مختلف از زیر ۱۸ سال تا سنین یائسگی قابل پیشگیری و درمان است. بخصوص ورزش هایی که با فشار بر استخوان ها بخصوص پاها همراه است، مثل پیاده روی و وزنه برداری که در کاهش روند پوکی استخوان بسیار موثر است.
 یکی دیگر از اثرات درمانی ورزش اثر آن بر نازایی است، به این ترتیب که ورزش در درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان موثر است و با کاهش چربی های شکمی به تخمک گذاری کمک می کند. همین طور ورزش با اثری که بر روحیه فرد ورزشکار دارد، تاثیر ویژه ای بر اثربخشی داروهایی دارد که در درمان نازایی استفاده می شود. همچنین ورزش به آزاد شدن هورمون هایی منجر می شود که در تنظیم عادت ماهانه و تخمک گذاری بسیار موثر است.
 ورزش در زنان باردار هم نقش ویژه ای دارد. در این زنان ورزش از افزایش وزن نامناسب در بارداری می کاهد و به یک زایمان مناسب کمک می کند، همین طور با تقویت عضلات لگن احتمال افتادگی مثانه را کاهش می دهد. البته ورزش هایی مانند پیاده روی که احتمال آسیب به شکم یا افتادن مادر در آنها کمتر باشد، در بارداری توصیه می شود.
 در واقع هر ورزشی که خانم باردار قبل از بارداری داشته، قابل ادامه دادن در دوران بارداری است، البته اگر در مادر خستگی مفرط ایجاد نکند.

 دکتر ثریا عالمی
 جراح و متخصص زنان و زایمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد