خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

چه زمانی چه ورزشی؟

http://s2.picofile.com/file/7665012896/11.jpg


یا واقعا زمان مناسبی برای ورزش کردن وجود دارد؟ ۲ دلیل بزرگ و البته بهانه برای ورزش نکردن بیشتر افراد وقت نداشتن و به نتیجه دلخواهشان نرسیدن است. تحقیقات راجع به ورزش کردن و زمان آن رو به پیشرفت است اما هنوز به نتایج قطعی در این زمینه دست نیافته اند...

به طور کلی اگر شما زمانی را به صورت مستمر و مداوم به ورزش کردن اختصاص دهید حتما به نتایج دلخواهتان چه از نظر سلامت و چه از نظر زیبایی اندام دست پیدا می کنید. خواب افراد و بیدارشدنشان از یک روند روزانه تبعیت می کند که به آن اصطلاحا «ریتم شبانه روزی» گفته می شود. این چرخه ای است که باعث تنظیم حرارت بدن، فشارخون، هوشیاری و متابولیسم می شود و با نشانه های محیطی دوباره به صورت ۲۴ساعته بازسازی می شود. یکی از ساعت هایی که در آن، این نشانه ها بازسازی می شوند صبح هاست و ورزش هنگام صبح باعث این نتایج می شود.

در تحقیقاتی در یکی از دانشگاه های تگزاس به این نتیجه رسیده اند که باوجود اینکه این ریتم شبانه روزی یک امر ذاتی و نهادی است اما با رفتارهای ما که یکی از آنها می تواند ورزش کردن باشد قابل تغییر است. به عنوان مثال ساعت کوک کردن برای بیدارشدن در یک زمان مشخص و تعیین یک ساعت معین برای غذاخوردن به این نظم کمک می کند. آنها همچنین متوجه شدند کسانی که به صورت منظم هر روز صبح ورزش می کنند در واقع به بدنشان آموزش می دهند که در هر ساعتی از شبانه روز آماده ورزش کردن باشد، اما اگر ورزش کردن را عصرها ادامه دهید بدنتان آنقدرها احساس قوی بودن نمی کند. توانایی سازگارکردن چرخه تان –منظور چرخه فیزیکی بدنتان است یکی از موارد مهم در تداوم ورزش کردن است. نتایج تحقیقات روی بدن افرادی که ورزش می کنند هم گویای این مطلب است که توانایی افراد برای حفظ زمان ورزش کردن با زمانی که به آن اختصاص می دهند، رابطه مستقیمی دارد بنابراین اگر به عنوان مثال شما هر روز صبح را به دویدن اختصاص می دهید در مقایسه با فردی که یک بار صبح و یک بار عصر می دود، بدن آماده تر و به اصطلاح روی فرم تری دارید و ضمنا از جنبه روانی هم احساس ضعیف بودن و ادامه ندادن ورزش را دارید. پس «زمان مشخص» کلید تداوم ورزش کردن است، اما برخی افراد به صورت ذاتی، افراد صبح زودند پس راحت تر می توانند صبح ها ورزش کنند و بعضی افراد از صبح زود بیدارشدن بدشان می آید پس اگر برنامه ورزش شان را صبح ها تنظیم کنند به احتمال بسیار زیاد بعد از مدت زمانی آن را رها می کنند. پس بهترین راه حل این است که ابتدا ساعت خود را طی شبانه روز تنظیم کنید؛ ساعتی که مطمئن هستید، می توانید به آن پایبند باشید اما نکته جالب در تحقیقات این است که مهم نیست شما فکر کنید چه ساعتی قادر به ورزش کردن هستید، اگر ساعت خاصی را برای ورزش کردن اختصاص دهید، چرخه بدنتان آن را به بهترین شیوه می پذیرد و مثل ساعت کوک کردن برای انجام کار خاصی برای شما در همان ساعتی که تعیین کرده اید آماده ورزش کردن است.



● میانه روز: کشش ساده

تحقیقات نشان داده یکی از بهترین و مناسب ترین زمان ها برای ورزش کردن وقتی است که دمای بدن در بالاترین حد خود باشد که برای اغلب افراد بین ساعت ۴ تا ۵ بعدازظهر است.


دکتر هیل یکی از محققان در این زمینه معتقد است که بازدهی حرکت های کششی وسط روز ۵ درصد بیشتر از باقی ساعت هاست پس برخی از کشش های ساده بدن مثل درازکشیدن و دست ها را بالا نگه داشتن و به تمام بدن یک کشش کلی دادن به گونه ای که پاها هم کشیده باشد یکی از پیشنهادهای حرکت های کششی ما برای شماست. اگر در ساعت های ظهر سرکار هستید، سعی کنید روی صندلی تان یک کشش نرم به بدنتان بدهید.


● عصر: ایروبیک

حرکت های ایروبیک در عصر ۴ درصد بازدهی بیشتر دارد. وقتی حرارت بدن بالاست، ماهیچه ها گرم تر و انعطاف پذیرترند و نکته جالب تر اینکه در این زمان بدن کمتر در معرض آسیب های هنگام ورزش قرار می گیرد.



● صبح: دویدن سبک

با اینکه از مزایای ورزش در عصرها گفتیم اما تحقیقات نشان داده افرادی که صبح ها را برای ورزش ، نرمش و دویدن های سبک انتخاب می کنند، استمرار بیشتری در انجام ورزش در وجودشان ایجاد می شود و در نتیجه، بازدهی بیشتری دارند.


● شب: ورزش سبک

یکی دیگر از مزایای ورزش کردن عصرها، تاثیر آن در خوابیدن و چرخه خواب افراد است. تحقیقات نشان داده، افرادی که ۲ تا ۳ ساعت قبل از خوابیدن را به ورزش اختصاص می دهند خواب راحت تری دارند به این دلیل که اندام ها و ماهیچه ها به اندازه کافی خسته شده اند و زمان استراحتشان فرا رسیده است. اگر این زمان از روز را به ورزش کردن اختصاص می دهید، حمام قبل از خوابیدن را فراموش نکنید. در انتها اینکه، ورزش کردن در هر ساعتی بهتر از ورزش نکردن است.

منبع:ترجمه: مریم امیدی   
هفته نامه زندگی مثبت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد