X
تبلیغات
نماشا
رایتل
1392,01,08

مزایای تمرینات تقویت کننده قدرت عضلانی برای بانوان

http://s3.picofile.com/file/7706512361/women_walking.jpg


پیش زمینه
تمرینات و ورزشهای تقویت کننده قدرت و توان عضلات بدن بخصوص عضلات محوری بدن نقش بسیار مهمی در افزایش سلامت و خود باوری و حتی کاهش وزن وتناسب اندام بهتر در خانمها ایفا می کنند. این ورزشها احساس شادابی وسلامت را افزایش داده  و  زنان را در کارهای روزمره و انجام هر چه بهتر شاغل خود موفق تر می سازد. در این مجال به ده مورد از مزایای انجام این نوع ورزشها می پردازیم.

افزایش سرعت متابوسیم
یکی از مهمترین مزایای پرداختن به تمرینات تقویتی عضلانی در بانوان که بسیاری از آنها به دنبال راز کاهش وزن و زیبایی هر چه بهتر اندام هستند افزایش سرعت سوخت و1ز بدن و مصرف انرژی است. هر چه سرعت مصرف انرژی بیشتر شود به همان اندازه سرعت تحلیل رفتن چربی های اضافه بدن نیز بیشتر می شود و این کاری است که این نوع ورزش آنرا  انجام می دهد.

افزایش تراکم استخوان
این نوع ورزشها با اعمال فشار بر روی استخوان (بدنبال انقباض قوی عضلات) سبب افزایش و حفظ تراکم  استخوانی شده و زنان ورزشکار را ازخطر ابتلا به پوکی استخوان مصون دارد.

افزایش  توده خالص عضلانی
بانوان بدلیل سطوح کم تستوسترون در خون چنانچه با وزنه کار کنند عضلاتشان چندان حجیم نمی شود وظاهر بدن آنها بد ریخت نمی گردد اما حجم عضله کمی افزایش می یابد و هر چه بر حجم عضله افزوده می شود از حجم چربی اطراف آن کاسته می شود و در نهایت عضله خالص بدن آنها افزایش و چربی بدن آنها کاهش یافته ولی در ظاهر عضله تغییر چندانی دیده نمی شود علی رغم اینکه تقویت و قوی شده است. به ازای هر 450 گرم توده عضلانی بانوان در روز 500-350 کالری مصرف می کنند پس طبیعی است که هر چه توده خالص عضلانی با انجام ورزشهای تقویت کننده ( ورزشهای قدرتی) بیشتر شود در روز کالری بیشتری مصرف می کنند لذا تناسب اندام بهتری خواهند داشت.

پیشگیری از آسیب
 هر چه عضله وتاندونها بیشتر تقویت شوند توان آنها در حفظ حرکات مفاصل و حفظ تعادل بدن بهتر می شود و لذا فرد کمتر دچار پیچ خوردگی یا از دست دادن تعادل در کارهای روز مره و طی ورزش می شود و لذا کمتر آسیب می بیند . این امر بخصوص هنگامی که سن فرد افزایش می یابد نمود بیشتری دارد و ورزش در افراد سالمند نقش مهمی در عدم از دست دادن تعادل و سقوط و پیلمد های بعدی آن می شود.

بهبود تعادل
ورزشهای تقویت کننده عضلات مثل ورزش های تعادلی (ولی به نسبت کمتر) سبب افزایش حس عمقی بدن (حس عمقی حسی است که شما را قادر می سازد با چشمان بسته بتوانید موقیعت فضایی اندامتان را حدس بزنید و تصور کنید) میشود و لذا مانع از افتادن یا از دست دادن تعادل میشوند . این امر بویژه در سالمندان مهم است. 

کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب
 ورزش های قدرتی سبب کاهش فشار خون می شود واز سویی سطح کلسترول بد را نیز کاهش می دهند. به این ترتیب ورزش های حفظ کننده قدرت عضلانی به دو طریق کاهش فشار خون وکاهش کلسترول به خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر را به نحو محسوسی کاهش می دهند جالب است بدانید که بیماری های قلبی در رأس آنها بیماری عروق کرونر از علل شایع مرگ زنان در آمریکا می باشد.

کمک به بازیابی سلامت بدنبال آسیب دیدگی
آماده بودن عضلات بدن (بدنبال پرداختن به ورزش) سبب می گردد روند بهبودی پس از آسیب دیدگی تسرسع شود بعنوان مثال آماده بودن عضله چهار سررانی (درجلوی ران) سبب می گردد روند بهبود صدمات زانو به نحو محسوسی تسریع شود.

افزایش کارایی ورزشی و اجتماعی – شغلی
ورزشهای تقویت کننده قدرت عضلانی سبب می شود کارایی ورزشی شما به سبب آرامش روحی روانی بهتر و تناسب و آمادگی مناسب جسمانی افزایش یابد . از سویی این آمادگی جسمانی – روانی سبب می شود کارها و وظایف شغلی – اجتماعی خود را سریعتر , راحتتر و با ناراحتی و سختی کمتری انجام دهید.

شادابی افزون شده
ورزش از هر نوع آن بدلیل خلب حمایت های اجتماعی و محیط شاد انجام آنو ترشح هورمون های درونی آرامش بخش سبب بهبود خلق وخو ونگاه مثبت به زندگی و اطرافیان می شود. براستی با انجام ورزش در دوران سالمندی قلبی جوان را تجربه خواهید کرد و در دوران جوانی یک جوان فعال و با نشاط و موفق خواهید بود.

 

دکتر مریم میرزا نجفی

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد