خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

تعادل بین جسم و روح با «پیلاتس»

http://s2.picofile.com/file/7708966020/Woman.png


ورزش «پیلاتس» در دهه ۱۹۲۰ توسط «ژوزف پیلاتس» بنیانگذار استودیو پیلاتس پایه گذاری شد. روش پیلاتس فقط تمرین نیست بلکه حرکات کنترل شده ای است که با جسم و ذهن شما در ارتباط است. این حرکات تحت نظارت مربیان مجرب و کارآزموده و با دستگاه های ورزشی که خاص این روش طراحی شده اند، اجرا می شوند.

روش پیلاتس بدون اینکه موجب ازدیاد حجم عضلات شود، انعطاف پذیری و قدرت اندام های شما را بهبود می بخشد. پس تعجبی ندارد، بدانید قهرمانان مشهوری وجود دارند که برای کسب موفقیت در رشته خود از این روش استفاده می کنند.

 اما پیلاتس چیست؟

فلسفه پیلاتس ارتباط است و در این روش اجرا و تکرار کیفی تمرین ها اهمیت دارد نه کمیت آن. اصول پیلاتس در همه تمرین ها تناسب جسم و انعطاف پذیری است. این روش قدرت جسمی و روحی شما را بهبود می بخشد و موجب افزایش انعطاف پذیری و قدرت عضلات تان می شود. در روش پیلاتس از حرکات کنترل شده ای استفاده می شود که موجب تقویت بدن می شوند و به همین دلیل است که طی چندین دهه ورزش مورد علاقه ژیمناست ها بوده است. اما در اصل از این روش در جنگ جهانی اول برای بهبود و توانبخشی بیماران حرکتی استفاده می شد زیرا پیلاتس باعث انعطاف پذیری، قدرت، استقامت و تناسب اندام می شود. علاوه بر این، گردش خون را افزایش داده و بدن را تقویت می کند. افرادی که پیلاتس را به طور منظم انجام می دهند، وضعیت جسمی بهتری دارند و کمتر در معرض آسیب دیدگی هستند.

 تاریخچه پیلاتس


ژوزف هوبوتوس در سال ۱۸۸۰ در مونشن گلادباخ، شهری کوچک در حومه دوسلدورف آلمان متولد شد. او کودکی ضعیف و مریض بود که از بیماری هایی مانند راشیتیسم، آسم و تب های روماتیسمی رنج می برد. نام خانوادگی او پیلاتو تلفظ می شد که ریشه یونانی دارد، ولی بعدها پدرش آن را به پیلاتس تغییر داد. پدرش قهرمان ژیمناستیک و مادرش متخصص اعصاب بود. مطالعات گسترده و عمیق وی در زمینه ساختار بدن انسان باعث شد تا وی در سال ۱۹۲۰ روش پیلاتس را بنیانگذاری کند. ژوزف پیلاتس مربی افسانه ای پیلاتس در سال ۱۹۶۷ در سن ۸۷سالگی درگذشت.

 مزایای پیلاتس


این روش با ارایه تمرین های باطراوت و انرژی بخش، هماهنگی و توازن جسمی افراد سنین مختلف با شرایط جسمی متفاوت را ارتقا می بخشد. جلسات تمرین در این روش توسط مربیان مجرب و دوره دیده و در گروه های کوچکی که تحت نظارت دقیق است، برگزار شده و هر جلسه متناسب با نیاز های خاص شما طراحی شده است. صرف نظر از اینکه در چه سطحی از آمادگی جسمی هستید از کارمند گرفته تا افراد علاقه مند به تناسب اندام این روش می تواند موجب سلامت جسمی و پیشگیری از آسیب های شما شود.


اخیرا بسیاری از فیزیوتراپیست ها، کایروپراکترها و ارتوپدها کشف کرده اند که تلفیق روش پیلاتس با تمرینات توانبخشی و برنامه های ورزش درمانی می تواند بهبود بافت های نرم آسیب دیده را سرعت بخشد.


در ضمن زنان باردار می توانند روش پیلاتس را با خیال راحت و کاملا بی خطر انجام دهند؛ آنها با استفاده از این روش قادر خواهند بود علاوه بر یادگیری تنفس صحیح و حفظ تناسب اندام، تمرکزشان را بهبود بخشیده، شکل و فرم بدن شان را پس از زایمان اصلاح کنند.


ژوزف پیلاتس برای تناسب اندام بیش از ۵۰۰ تمرین ویژه طراحی کرده است که برای انجام آنها از پنج دستگاه خاص استفاده می شود. وی به جای تکرار زیاد هر تمرین بر حرکات کمتر و دقیق تر که به صورت صحیح و کنترل شده اجرا می شود، تاکید دارد زیرا برای اجرای درست حرکات و آگاهی از عملکرد ماهیچه ها و کنترل آنها لازم است فکر و جسم تان هماهنگ باشد. شما با استفاده از این تمرینات، شکم، کمر و باسن را که مرکز قوه محرکه به شمار می روند، تقویت کرده موجب انعطاف پذیری سایر اندام هایتان می شوید. لازم به ذکر است برای حفظ سلامت و ایمنی شاگردان تمرین ها و آموزش ها توسط مربیانی داده می شود که دوره ها و برنامه های سخت و دقیق مربیگری را گذرانده اند.

 اصول پیلاتس


برای بسیاری از افراد این شش اصل پایه و اساس روش پیلاتس در تمرین ها بوده، کاربرد آنها در روش پیلاتس قسمتی از همان چیزی است که پیلاتس را در دنیای تناسب اندام منحصربه فرد کرده است.


۱ مرکزیت: مرکز قوه محرکه بدن بین پایین دنده ها و استخوان لگن است که این روش از نظر جسمی، تمرکز را به مرکز بدن می آورد.


۲ تمرکز: چنانچه شما تمرین ها را با تمرکز کامل انجام دهید، حداکثر بهره وری از حرکت ها به دست خواهد آمد.


۳ کنترل: هر تمرین پیلاتس با کنترل کامل عضلات انجام می شود.


۴ دقت: در پیلاتس، هر تمرین با دقت، جاگیری مناسب و حفظ تعادل انجام می شود.


۵ تنفس: ژوزف پیلاتس بر نفس گیری کامل در هر تمرین تاکید دارد. او معتقد است از تمام ظرفیت ریه ها برای نفس گیری باید استفاده کرد. اغلب تمرین های پیلاتس با تنفس عمیق انجام می شود و تنفس صحیح، جزو جدایی ناپذیر تمرین ها محسوب می شود.


۶ روان بودن حرکات: تمرین های پیلاتس روان، زیبا و آسان است. انرژی که از این تمرین ها حاصل می شود، اندام های مختلف بدن را به هم مرتبط کرده در سراسر بدن جریان می یابد.

 مقایسه پیلاتس و یوگا


مقایسه پیلاتس و یوگا کار آسانی نیست چراکه هر شش اصل پیلاتس شامل مرکزیت، تمرکز، کنترل، دقت، تنفس و روان بودن حرکات، اصول یوگا نیز هستند. یکی از تفاوت های خاص میان پیلاتس و یوگا این است که تمرین های پیلاتس، روی قدرت و حرکت های موثری متمرکز است که در زندگی روزمره کاربرد زیادی دارند. البته حالت های یوگا نیز موجب افزایش قدرت می شود با این تفاوت که گرایش یوگا به کشش و انعطاف پذیری بیشتر است. البته پیلاتس هم به نسبت کمتر موجب انعطاف پذیری، قدرت و یکپارچگی ذهن و جسم خواهد شد.

ترجمه: حمید‌رضا یارمحمدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد