خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

کاراته هنر جوانمردان است (کونشی نو کن)


کاراته هنر جوانمردان است (کونشی نو کن)

Kun Shi no Ken

 

Kun Shi no Kenشاید بتوان یکی از زیباترین گفته‌های استاد مابونی را اینطور ترجمه نمود که؛ تمرکز به روی رشد و پرورش خود در جهت رسیدن به مراتب والای انسانی.

شخصی که بتواند بر این امر فائق گردد،‌ می‌تواند در همه‌ شرایط با ایجاد نظم و انضباط در خود، رفتاری شایسته و احترام‌آمیز داشته باشد. آن شخص قادر به قبول مسئولیت در انجام اعمال و رفتار خود بوده و می‌تواند کمال و تمامیت خود را حفظ کند،‌ می‌تواند به عنوان الگو و نمونه برای دیگران مطرح شود. در آنصورت می‌توان آن شخص را پیرو روش شیتوریو قلمداد کرد. این اندرز می‌تواند بوسیله‌ی تمامی هنرجویان کاراته، پیروی شود.

در کاراته، ‌دو گفته‌ی معروف موجود است که دارای مفهومی یکسان هستند. یکی از آنها کاراته نی سِنته ناشی است از استاد گی‌چین فوناکوشی و دیگری کونشی‌نوکن است از استاد کنوا مابونی. کونشی نو کن یعنی بدون تفکر، به دیگران صدمه وارد نکن! هنگام برخورد، تماس و یا درگیری با دیگران، همانند یک انسان محترم برخورد کن.

استاد آنکو ایتوسو نیز به کونشی نو کن اعتقاد داشت. در مطالب و نوشته‌های وی نیز به مراتب دیده شده؛ از مشتها و لگدهای خود بدون وجود یک دلیل خوب استفاده نکنید. از مشت و لگد خود جهت مبارزه استفاده نکنید. به عبارت دیگر، از بدنی که تحت تمرینات سخت، شدید و دردناک تعلیمش داده‌اید در مبارزات خیابانی و بی‌ارزش استفاده نکنید.

استاد کِنِی مابونی نیز در کتاب خود اینطور می‌نویسد؛ کونشی نو کن کسی است که امنیت جامعه را حفظ کرده و از کشورش دفاع می‌کند.

استاد هاراگوچی در یکی از مقالاتش در رابطه با تعلیم و پرورش ذهن چنین بیان می‌کند: کونشی نو کن شخصی است با ذهنیتی پویا و متعالی که در فضیلتهای انسانی، تقوا و البته مهارت در اجرای تکنیکهای کاراته، تجربه‌ی بسیار دارد.
برحسب گفته‌ی او کسانی که کاراته فرا می‌گیرند باید به دانش، آگاهی، فضیلت و تقوا، از طریق تمرینات کاراته دست یابند. باید تبدیل به انسانی کامل شده و شخصیت والایی را کسب کنند. باید همواره این جمله را مد نظر قرار داد، بدنبال کمال در شخصیت خویش باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد