خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

جوجیتسو ( ju-jitsu ) یا یاوارا ( yawara )

http://s2.picofile.com/file/7569629137/Himeji_img_assist_custom.jpg

جوجیتسو ( ju-jitsu ) یا یاوارا ( yawara ) یک هنر رزمی قدیمی ژاپنی است

و تاریخچه آن به قرن شانزدهم برمیگردد ، جایی که شیرو بی اکی یاما(shirobei akiyama ) شاهد است که چگونه شاخه های درختان دربرابر طوفان و رگبار شکسته یا زمانی که شاخه های درختان بید برای رهایی ازسنگینی برف به خود انعطاف داده وخم میشوند .

این است معنی جوجیتسو ژاپنی به عنوان یک هنر لطیف و هنر تغییر نا پذیر ، ومعنی دیگر آن هنر مبارزه با دست خالی که سامورایی های ژاپنی برای مبارزه باظلم آن را به حد کمال رساندند .

تاریخچه جوجیتسو به دوهزار و پانصد سال قبل باز میگردد زمانی که سامورایی ها علیه ظلم وستم قیام کردند و در حقیقت جودو وجوجیتسو میراث سامورایی هامیباشد .

۞جودو ورزشی است نجیب که جز در راه تقوا به کار گرفته نمیشود۞

این سخن پروفسور جیگارواُکانو بنیان گذار ورزش جودو میباشد . جودو به ژاپنی به معنای برگرفته از طبیعت و سازگار با حقایق میباشد .
این رشته برگرفته از سبک جوجیتسو است که مادر ورزش های مبارزه ایی شرقی از قبیل : سومو ، آیکیدو ، کندو ، بودو و جودو و همان دفاع وحمله بدون اسلحه میباشد . این ورزش در سال 1880 متولد شد و بعد ازسال های بسیار به کمیته ملی المپیک توکیو راه یافت ، جودو زمانی واردایران شد که آقایان ای کی دا " دان 7 " و ناکامورا " دان 5 " به ایرانآمدند و کلاس توجیهی برای پلیس و تعدادی از مسئولان تربیت بدنینیروهای مسلح تشکیل دادند ، ازجمله افراد شرکت کننده آقایان : شهیدی،سرشار و سعادت مند بودند که بعد ها هرکدام منشا پیدایش جودو در ایرانشدند .


جوجیتسو در ایران برخلاف جودو سابقه طولانیی ندارد و دلیل آن عدمشناخت آن و اینکه این ورزش را با تمام لطافت آن ، ورزشی خشن میدانندو میتوان سابقه ی آن را در ایران کمتر از یک دهه دانست . بنیان گذاراناین رشته رایران دو فرد از بزرگان بودند " شیهان کاکاوند " سبک ژاپنی و" شیهان همسایه " سبک برزیلی که در تهران شروع به کار کردند . بهجرات میتوان گفت دومین باشگاه تمرین جوجیتسو در ایران ، توسط استادعلی محمدی درشاهین شهر اصفهان تاسیس شد ، البته در بعضی از باشگاه های جودو به تمرین حرکات آن پرداخته میشد ولی دومین باشگاه حرفه ایی در این هرستان تاسیس شد ، که از سال 1380 تا سال 1383 به تمرین درسبک برزیلی ، و با فدراسیونی شدن سبک ژاپنی در ایران در همان سال ،به سبک ژاپنی تغییر سبک داد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد