خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

فرار از سکته و فشارخون با ورزش



دوری از ورزش به همان اندازه که زیان بار است، گرایش به آن می تواند بسیار مفید فایده باشد و علاوه بر پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی، خطر ابتلا به بسیاری بیماری های دیگر را هم کاهش می دهد. بر این اساس با انجام ورزش دائمی در کنار داشتن یک برنامه زندگی منظم با برنامه غذایی حساب شده می توان همیشه سالم زندگی کرد.   
امروزه ثابت شده تنها کشورهایی می توانند به مدال های متعدد المپیکی، جهانی، قاره ای و بین المللی دست یابند که ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزشی آنها از علوم پزشکی ورزشی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. به خصوص اینکه علم پزشکی ثابت کرده که ورزش به عنوان علمی ترین، ارزان ترین و ساده ترین روش برای پیشگیری و درمان انواع بیمار های جهان صنعتی امروز مفید است.بر همین اساس آموزش های مدرن علمی برای پیشگیری و درمان بیماری ها، آسیب های ورزشی، دوپینگ و مکمل های مجاز و غیرمجاز، توانبخشی، تغذیه و روانشناسی ورزش بسیار ضروری هستند. دکتر لطفعلی پورکاظمی در کتابی تحت عنوان «ورزش درمان بیماری ها» اطلاعات کامل و نوینی را در مورد نقش پزشکی ورزش در پیشگیری و درمان بیماری های رایج در جهان امروز، اختلالات ارتوپدی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های عفونی، سرطان، بیماری های مغز و اعصاب، مضرات مواد مخدر، رژیم های غذایی ورزشکاران و ساختار کمیته های پزشکی ارائه کرده است

 دوری از ورزش چه عوارضی دارد؟


در بخشی از این کتاب تاکید شده ورزش به همان اندازه که برای فرد ورزشکار مفید است، دوری از آن هم عوارضی دارد. ازدیاد بروز سکته های قلبی و مغزی، انسداد عروق کرونر قلبی و نیاز بیشتر به جراحی قلب، گشادی قلب، فشارخون بالا، چاقی، بیماری های تنفسی، کاهش سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری های عفونی، بیماری های کبدی، آرتروز و بیماری های ستون مهره ها از انواع بیماری هاست که دوری از ورزش میزان ابتلا به آنها را بیشتر می کند.همچنین کم تحرکی و ورزش نکردن در بسیاری موارد موجب بروز دیسک کمر و گردن، سنگ کلیه، کاهش واکنش های مغزی، احساس رخوت و خستگی مزمن و روحیه ضعیف در فعالیت های روزمره می شود و از همه بدتر اینکه تمایل افراد به استفاده از مواد مخدر و الکل و مصرف بیشتر داروهای روانگردان را هم بیشتر می کند. کاهش ذخایر کلسیم و فسفر بدن، اختلالات پوستی و کاهش غلظت خون هم از دیگر عوارض ورزش نکردن است.

 با ورزش از سکته دورتر شوید


ازدیاد چربی خون و به ویژه کلسترول، چاقی و کم تحرکی، استرس، ژنتیک(استعداد ارثی)، سیگار، مواد مخدر و الکل از عواملی است که موجب بروز سکته قلبی می شود این در حالی است که بهترین روش برای پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی ورزش است. علم پزشکی مدرن در تحقیقات جدید ثابت کرده است که با انجام فعالیت های ورزشی منظم و مداوم همراه با رژیم غذایی مناسب می توان از بسته شدن رگ های قلبی و مغزی جلوگیری کرد و از بروز سکته های حاد قلبی و مغزی که نتیجه اش مرگ آنی یا فلج شدن بدن است، پیشگیری کرد.بر این اساس اگر روزانه به مدت نیم ساعت پیاده روی یا آرام دویدن و نرمش های سبک روزمره در برنامه زندگی روزمره افراد قرار بگیرد و همزمان از مصرف بی رویه برخی غذاها پرهیز کنند، هرگز به سکته قلبی دچار نمی شوند.فشارخون که دشمن آرام و کشنده بی صدا نام گرفته است، یکی از بیماری های شایع در ایران است که عوارض زیادی همچون عوارض قلبی و عروقی، عصبی و مغزی، جسمی و کلیوی را موجب می شود. برای پیشگیری از بیماری فشارخون باید از چاقی جلوگیری کرد. البته علاوه بر کنترل اضافه وزن، محدود کردن نمک و غذاهای چرب و گوشتی همواره ضرورت دارد. با همه اینها افرادی که از سنین نوجوانی و جوانی به ورزش های منظم ادامه دهند هرگز بیماری فشارخون نمی گیرند.


همچنین تاکید شده است که انواع میوه ها و سبزی ها، ماهی، مرغ، حبوبات، غلات، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت، بادام زمینی، اغذیه آب پز و پختنی، لبنیات کم چرب یا بدون چربی برای حفظ سلامت قلب و مغز مفید است و باید به اندازه کافی در سبد غذایی روزانه قرار بگیرند. به همان میزان استفاده بیش از اندازه نمک، گوشت قرمز، اغذیه سرخ شده و پرچرب، پیتزا، همبرگر، سوسیس، کالباس، لبنیات چرب و روغن های حیوانی باید کاهش داده شود چون بیماری های قلبی و فشارخون و چربی بالا در نتیجه استفاده مداوم این دسته از غذاها ایجاد می شود که همگی برای قلب و مغز غیرمجاز هستند.

 بخندید تا سکته نکنید


استرس های روزمره نیز می توانند از طریق ازدیاد فشارخون عاملی برای سکته باشند در نتیجه در طول شبانه روز به رغم مشکلات فردی و اجتماعی، بایستی شاداب و خندان بود تا تنش های زندگی سبب مرگ آنی یا سکته نشود.

 سیگار، الکل و مواد مخدر هرگز


مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر هم می توانند سبب بسته شدن رگ های قلبی و مغزی شوند و هم اختلالات کبدی، کلیوی، گوارشی، ریوی و مغزی ایجاد کنند و توسط سکته عاملی برای فلج شدن اعضای بدن می شوند. برای مبتلا نشدن به سکته قلبی باید این موارد را به طور کامل در نظر گرفت یعنی از غذاهایی استفاده شود که پرچرب نباشند و هر ۶ ماه با آزمایش، چربی خون را کنترل کرد. بنابراین هرگز سیگار نکشیم و ورزش را فراموش نکنیم. افرادی که ورزش مداوم و یکنواخت می کنند هرگز سکته نمی کنند.دخانیات یکی از علل اصلی سکته های قلبی و مغزی است زیرا ذرات نیکوتین سیگار به چربی های خون از نوع کلسترول و تری گلیسیرید متصل می شوند و در داخل رگ های کرونر قلب رسوب می کنند و آنها را می بندند. در نتیجه لخته بسته شده سبب سکته قلبی می شود و فرد را از پای در می آورد. چراکه نیکوتین بر خاصیت چسبندگی و لخته سازی پلاکت های خونی می افزاید.

 افراد قندی و فشارخونی توجه کنند


افرادی که بیماری قند دارند باید بیشتر از سایر افراد دقت کنند و از طریق ورزش، رژیم غذایی و احتمالاً مصرف دارو، اجازه ندهند بیماری قندشان تشدید شود. مرض قند یا همان دیابت را می توان طوری کنترل کرد که نتواند حتی یک روز از عمر انسان بکاهد. فشارخون بالا می تواند در طولانی مدت و درصورتی که رعایت نشود و فرد تحت درمان نباشد سبب گشادی قلب و سکته قلبی شود، از این رو، افرادی که فشارخون بالا دارند باید در مصرف نمک بسیار احتیاط کنند و معاینات کلینیکی را به طور مرتب انجام دهند و از ازدیاد چربی خون غافل نمانند چراکه این دو در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند.علاوه بر این فشارهای روحی روزمره و استرس های مکرر می تواند یکی از علت های دیگر سکته قلبی باشد زیرا وقتی که فرد همیشه در معرض مشکلات روحی و تنش های عصبی و کاری باشد، از طریق ترشح برخی هورمون ها در بدن، فشارخون او بی ثبات می شود و اسپاسم عروقی رخ می دهد و سبب می شود تا فرد بسیار مستعد به سکته قلبی شود و اگر فردی که فشارخون دارد یا سیگاری است، استرس زیاد نیز داشته باشد بسیار بیشتر در معرض اختلالات قلبی و در نهایت سکته قلبی است.

 یک نتیجه، یک عمر زندگی


داشتن یک برنامه زندگی به طور منظم و حساب شده برای سلامتی افراد بسیار مهم است. فردی که از نظر غذایی مواد لازم و ضروری را رعایت می کند و پرخوری و زیاده روی نمی کند، به ورزش و تمرینات بدنی می پردازد، از هوای سرشار از اکسیژن پارک ها یا مناطق جنگلی بهره می برد و زندگی را سخت نمی گیرد هرگز دلیلی ندارد که سکته قلبی کند و به فلج مغزی و مشکلات طبی دچار شود. پس منظم و شاد باشیم و ورزش کنیم تا همواره سالم و موفق زندگی کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد