خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

ری گی





زاری و ریتسویی‌ری


آموختن رفتار، منش، آداب معاشرت و احترام در کاراته بسیار مهم است. توجه به این رفتارها در کنار آموزش تکنیک‌ها و کاتاها است که کاراته را از سایر ورزش‌ها جدا می‌سازد. شما باید هنگام ورود و خروج به دوجو تعظیم کنید که نشانه‌ای است جهت احترام. از شوخی و وقت تلف کردن در دوجو بپرهیزید، همیشه جدی باشید و دوجو را مکانی مهم و مقدسی بدانید و مطمئناً غیر این هم نخواهد بود.

وقتی شاگرد ارشد "سِمپای" (sempai)، شــاگـــردان دوجو را به صف بستــن فــــرا خواند (سِـِی‌ریتس، sei ritsu)، سریع و بی‌صدا صف ببندید. مطمئن شوید با نفر سمت راستتان در یک ردیف هستید. منتظر بمانید تا سِمپای به شما دستور نشستن بدهد (سِی‌زا، seiza). مراقب باشید که آرام بنشینید و از تِـلِـپی افتادن روی زمین خودداری کنید . برای آمادگی در موقعیت سِی‌زا با پای چپ یک قدم به عقب بروید و زانوی چپ خود را تا زمین پایین بیاورید، پای راست خود را نیز عقب و پایین ببرید و در کنار پای چپتان قرار دهید، آرام بدن خود را پایین آورده تا جایی که کپل‌هایتان بروی پاشنه پاهایتان آرام بگیرند.


http://cybershitokai.com/images/cyber/rei.gif

بعد سمپای از شاگردان دوجو می‌خواهد که آماده باشند (کی‌اُتسوکه، ki o tsuke). صاف بنشیند و دهان را ببندید و دستانتان را نیز روی پاهایتان بگذارید. بعد از آن سمپای دوجو را به یک مدیتیشن کوتاهی "تمرکز فکر" فرا می‌خواند (موکسو، mokuso) تا ذهن خود را از هر‌گونه آشفتگی آزاد کنید. بطور طبیعی از بینی خود نفس بکشید، با استفاده از دیافراگم شکمتان، هوا را تا انتهای ریه به داخل بکشید. بعد از مدتی سمپای پایان موکسو را اعلام می‌کند (یامه، yame).

در این لحظه سمپای دستور می‌دهد تا مقابل شومِن (shomen) تعظیم کنید (شومن‌نی ری، shomen ni rei)، از کمر خم شوید، دستانتان را جلوی خود روی زمین بگذارید انگشتانتان باید کشیده و در کنار هم باشند و شستتان نیز طوری قرار گیرید که یک مثلث ساخته شود. کمر خود را صاف نگه دارید و اجازه ندهید که کپل‌هایتان بالا بیاید. سر خود را بچرخانید، گردن خود را هم ردیف کمرتان نگه دارید. بعد از یک مکث کوتاه به موقعیت سِـی‌زا برگردید. بعد از آن سمپای دستور می‌دهد تا شاگردان به استاد احترام بگذارند (سن‌سی‌نی ری، sensei ni rei). به سمت استاد بچرخید و به همان روشی که گفته شد احترام گذاشته و با صدائی محترمانه فریاد بزنید آریگاتو گوزایماس (arigato gozaimasu) و یا بگویید؛ اُس (ous)، این امر به استاد می‌فهماند که شما در حضور استاد و زیرنظر تعالیم وی از تمرینی که انجام داده‌اید راضی بوده و سپاسگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد