خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

هنر رزمی هالا

هنر رزمی هالا




هنر رزمی هالا یک ورزش رزمی ایرانی می باشد که توسط استاد اسماعیل ملک جهانی (که در زمان ایجاد سبک تنها 19 سال داشند ) بنیان گذاری شده است.
این سبک رزمی از سال ۱۳۵۹ و در شهر تبریز حیات خود را آغاز نموده است و در سال ۱۳۷۹ توسط فدراسیون ورزشهای رزمی به رسمیت شناخته شده است.

لباسهای این سبک رزمی به رنگ سیاه می باشد - شبیه لباسهای کونگ فو توآ – با این فرق که نوارهای آبی در قسمت ساق پا و مچ دست و جلوی آن وجود دارد.
مرکز اصلی این سبک در شهر تبریز می باشد ولی این سبک در اقسا نقاط ایران دارای باشگاههای رزمی می باشد (در شهرهایی ماننده اصفهان و کرج و ارومیه و اهر و ... ) و عده ای شاگردان این سبک باشگاههایی را در سایر کشورهای جهان افتتاح نموده اند.

ویژگی های رزمی سبک هالا


نرمش ها و شیوه های تمرینی :



این سبک رزمی دارای نرمش های ویژه و منحصر بفردی می باشد که باعث افزایش فوق العاده نرمیت و قدرت پا می شود و هنرجویان این سبک به داشتن انعطاف بدنی فوق العاده و زدن ضربات پای عالی و حرکات پرنده ای و نمایشی زیبا و انجام حرکات سخت تعادلی معروف می باشند.


درجه بندی هنرجویان و موارد آموزشی :



به هنرجویان این سبک تا خط ۴ (شال بند سیاه یک ستاره) فرم های ترکیبی دست و پا و فرم های مبارزه نمایشی انفرادی و دو نفره و فرم های شکستن اجسام سخت و فرم های دفاع شخصی آموزش داده می شود و در کنار این فرم انواع ضربات دست و پا و حرکات پرنده ای و ژیمناستیک و بدنسازی رزمی آموزش داده می شود. و بعد از خط 4 انواع سلاح های سرد از قبیل چوب و نانچکو دو تکه ای و سه تکه ای و سای و تونفا و شمشیر و چاقو و ستاره و ... فرم های آنها تا شالبند سیاه 5 ستاره آموزش داده می شود.


درجات نهایی :



مراحل نهایی و درجات پایانی این سبک شامل لباس آبی و شالبند سرخ می باشد که گرفتن آنها مستلزم استادی کامل در ورزشهای رزمی و داشتن مهارت های ویژه می باشد که تاکنون بجز استاد اسماعیل ملک جهانی کسی موفق به گرفتن شالبند سرخ نشده است و هم اکنون بالاترین درجه ای که یکی از شاگردان استاد بدست آورده است شالبند سیاه 5 ستاره می باشد که مربوط به استاد مسعود ملک جهانی می باشد که برادر استاد اسماعیل ملک جهانی می باشند.

مسابقات سبک هالا


مبارزه :



مسابقات مبارزه ای هالا به دو روش برگزار می شود :1. مسابقات نیمه آزاد هالا یا بزوخوم : کلیه ضربات پا در این مسابقه به تمام نقاط بدن (بجز نقاط حساس مثل کشاله ران) آزاد می باشد و ضربات دست از گردن به پایین مجاز می باشد و کلیه فنون درگیری و دفاع شخصی و گرفتن حریف نیز آزاد می باشد اما این فنون گرفتن باید در ظرف 3 ثانیه اجرا گردند .در این مسابقات از وسایل ایمنی مثل کلاه و ساق بند و رو پابند و لثه بند و دست کش سبک با انگشتان باز استفاده می شود. و این مسابقات معمولا در سه راند ۲ دقیقه ای یا 2.5 دقیقه ای اجرا می گردد.2. مسابقات آزاد (داخل رینگ) هالا یا فول بزوخم : این مسابقات همانند مسابقات نیمه آزاد می باشد با این فرق که از دست کش های بوکس استفاده می شود و ضربات دست به صورت آزاد می باشد و این مسابقات در داخل رینگ برگزار می گردد.


سایر مسابقات :



این سبک دارای مسابقاتی در اجرای فرم ها و مسابقات فنون نمایشی و حرکات تعادلی و قدرتی و حرکات پرنده ای و ... می باشد.


چگونگی پیدایش این سبک :



استاد اسماعیل ملک جهانی پس از آنکه در سن ۱۸ سالگی پس از انجام تمرینات سخت و شبانه روزی به مقام استادی در ورزشهای رزمی نائل میشود و دارای مهارت های فوق العاده رزمی می گردد شروع به مطالعه و تحقیق در انواع سبک های رزمی و شیوه های تمرینی می نماید و بهترین ضربات و شیوه های تمرینی را گلچین نموده و همراه با تمرینات و فرم های ابداعی خود با نام هنر رزمی هالا به جامعه رزمی ایران عرضه می دارد. و بدین ترتیب هنر رزمی هالا در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی و در حالی که استاد فقط ۱۹ سال داشتند حیات خود را آغاز نمود.


معنی کلمه هالا چیست؟



کلمه " ها " در زبان سانسکریت که زبان قدیم ایران باستان می باشد به معنی خورشید می باشد و کلمه " لا " در زبان عربی به معنای الله می باشد بنابراین هالا به معنای خورشید یکتاپرستی می باشد و نشانگر هویت ایرانی – اسلامی این سبک می باشد.لازم به ذکر است که اسامی ضربات و فرم های این سبک نیز به زبان سانسکریت می باشد که حاصل تلاش استاد اسماعیل ملک جهانی و کاوش وی در این زبان ایران باستان می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد