خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

خلیج فارس رزمی

قوانین دوجو (دوجو کُن)

دوجو کـُن عبارت است از قوانینی که باید در دوجو رعایت شوند که بوسیله اساتید اولیه کاراته در اُکیناوا وضع شده و تاکنون نیز این قوانین رعایت می‌شوند.

  • به دنبال تکامل شخصیت خویش باشید.
  • به استاد و معلم خود وفادار باشید.
  • در جهت ترقی خود تلاش کنید.
  • به دیگران همواره احترام بگذارید.
  • از رفتار خشونت‌آمیز پرهیز کنید.
    DojoKun
    - Jinkaku kansei ni tsuto nuru koto.
    - Makoto no michi o mamoru.
    - Do ryoku no seishin o yashinau koto.
    - Rei gi o omonzuru koto.
    - Kekki no you o imashi muru koto.

به دنبال تکامل شخصیت خویش باشید - Jinkaku kansei ni tsuto nuru koto

این به آن معناست که هنر کاراته چیزی بیش از حرکات فیزیکی است. در طول تمرینات سخت بدنی و تربیتی، اهمیّت ساختار شخصیّـتی به تمامی کاراته‌کاها بخصوص جوانان تعلیم داده می‌شود. برای نوآموزان، روند ساختار شخصیّت از طریق کامل کردن تکنیک‌ها در طول تکرارهای زیاد آغاز می‌شود. روحیّه جنگجویی پس از بدست آوردن اعتماد بنفس و انجام تکنیک‌های قوی بدست می‌آید. کاراته کاها باید یاد بگیرند که نه تنها روحیّه بسیار قوی‌ای برای مبارزه داشته باشند بلکه باید بدانند که چگونه بر مشکلات شخصی خود بخصوص هنگامی که ضعف به نوعی غلبه می‌یابد، فائق آیند. بدست آوردن این ارزشهای روحی بسیار مشکل است ولی پس از دریافت آنها برای تمام مدت زندگی مفید بوده و به شخص قدرت و آرامش روحی و روانی می‌دهد.

به استاد و معلم خود وفادار باشید - Makoto no michi o mamoru

وفاداری یکی از سنتهای بسیار قوی سامورایی است و تحت ت‍أثیر فلسفه کُنفُسیوس به فرهنگ و خصوصاً هنرهای رزمی راه یافت. وفاداری نسبت به سن‌سی و دوجو (محل تمرین) ابراز می‌شود.
شاگرد باید همیشه نسبت به سن‌سی وفادار باشد درست مثل سامورایی‌های قرون وسطا که می‌بایست نسبت به ارباب فئودال خود تا لحظه مرگ بدون هیچ تردیدی وفادار می‌ماندند. این مسئله در زمان حاضر شاید کمی غیرمعمول بنظر می‌رسد ولی باید بدانیم که سن‌سی دلیلی ندارد آنچه را که می‌داند به شاگردی یاد بدهد که ممکن است به هر دلیلی (حتی خیلی کوچک) بخواهد او را ترک کند شاگرد باید در طول سال‌ها وفاداری خود را ثابت کند، وفاداری نسبت به سن‌سی پاداش در بر خواهد داشت. این پاداش عبارت است از اطلاعات و آگاهی و آموزش‌های بیشتر که سن‌سی برای شاگرد فراهم می‌کند. وفاداری، پیوندی بسیار با ارزش بین شاگرد و استاد بوجود می‌آورد و قطعاً نیز باقی خواهد ماند. اساس یادگیری، ایجاد ارتباط صحیح بین استاد و شاگرد است که از طریق وفاداری حاصل می‌شود.

در جهت ترقی خود تلاش کنید - Do ryoku no seishin o yashinau koto

کوشش کردن یعنی داشتن تعهّد و سرسپردگی کامل، که برای رسیدن به استادی در این هنر ضروری است. در هیچ زمینه‌ای بدون تلاش و کوشش و پشتکار و فداکاری و تعهّد، نمی‌توان به حد استادی رسید. تلاش هر کس باید خالصانه انجام گیرد نه بر مبنای تظاهر، و سن‌سی بدون شک متوجه می‌شود و در مقابل زمان بیشتری برای آموزش آن شخص صرف می‌کند. کسی که بتواند در زمان سختی بدون تزلزل و دودلی به جهد و کوشش ادامه دهد، موفق خواهد شد. قادر بودن به جهد و کوشش، کلید موفقیّت در همه چیز است.

به دیگران همواره احترام بگذارید - Rei gi o omonzuru koto

احترام گذاشتن به دیگران بخش بسیار مهّم فرهنگ ژاپنی و اُکیناوایی است. بنابراین بخش جدانشدنی هنرهای رزمی نیز می‌باشد. استادان بزرگ تأکید داشتند که کاراته با احترام آغاز و پایان می‌یابد. آنها همچنین عنوان می‌کردند که بدون احترام و ادب، دوجویی وجود نخواهد داشت. این انعکاسی است از طبیعت مردم ژاپن که بشکل تعظیم کردن در روابط شاگرد و سن‌سی نیز دیده می‌شود.

آداب دوجو به خوبی تعریف شده‌اند، باید در کاری که انجام می‌دهید و هر کجا که می‌روید، بدرستی تعظیم کرده و احترام خود را نشان دهید. احترام نسبت به همه چیز باید انجام شود؛ والدین، معلمین، اساتید، قوانین، افرادی که فوت کرده‌اند، طبیعت و غیره.

از رفتار خشونت‌آمیز پرهیز کنید - Kekki no you o imashi muru koto

یک کاراته‌کای تعلیم دیده شخصی است که دارای روحیّه جنگنده‌گی و قدرت بسیاری است، بنابراین عادلانه نیست که از مهارتهای خود بر علیه افرادی که این تعلیمات را ندیده‌اند، استفاده کند. روحیّه کاراته‌کا غیرقابل شکست است و باید از این توانایی "فقط" در جهت عدالت استفاده کند. نفری که دارای شخصیّت یک رزمی‌‌کار است می‌تواند براحتی از صحنه مبارزه خارج شده و از درگیری اجتناب کند چرا که احساساتش تحت کنترل خودش است و در جهت صلح شکل یافته‌اند. چنین افرادی احتیاج به امتحان کردن تواناییهای خود در خیابان ندارند این افراد بدون جنگیدن برنده می‌شوند و به هیچ وجه پشیمان نیستند چرا که در این میان کسی صدمه نمی‌بیند.

توضیح و تعریف اجتناب از خشونت برای غربی‌‌ها مشکل است و دلیل آن محیط زندگی‌‌شان و دیدی است که نسبت به برنده شدن دارند. این دید درست مخالف اصول کاراته‌دو و دوجوکُـن است. بنابراین بر استاد واجب است که بطور مکرر، اهمیّت صبر و تحمل و درون‌نگری و تفکر کردن را به شاگردان یادآوری کنند.


منبع:سایت استاد سعید آرین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد